Followers


Sunday, December 19, 2010

kisah nabi hud dan winter jordan?


bismillahirrahmanirrahim...

alhamdulillah..setelah sekian lama menyepi akibat second exam yang berderet2...akhirnya dapat gk ak mencoretkan ilmuku d sini...ari ni ak nk share ngan korg 1 cite...cite yang ada kaitan dgn cite hidup kita..tapi,adakah kita sedar atau x?kne tny diri sndr la...........

.................................................................

winter............

perasan x sesuatu ttg winter kt jordan ni?

pelik kan?

tapi benar..........

biasanya penghujung bulan 9 da mula sejuk...tp kali ni panas...

masa berganti masa..bulan berganti bulan...

panas terus menimpa bumi anbiya' ni...

tup2...bulan 12 d kejutkan dgn winter mengejut..hujan tiba2..salji turun dgn tidak d sangka..

masyaALLAH...subhanallah..alhamdulillah...akhirnye ALLAH menurunkan rahmatNYA pada kita....

time tu rasa seronok sgt..akhirnye winter menjelma...tapi..........hanya sekejap je..skang da mula panas balik..matahari da mula memancarkan keterikannya...huhu...

pelik...tapi benar...................

...............................................................................

adakah ini tanda ALLAH nak gtau sesuatu pada kita?

adakah ini tanda bala ALLAH pada kita atas dosa2 dan maksiat yang kita lakukan d dunia ini?

allahummaghfirlana yaALLAH....ighfir zunubana yaALLAH....allahumma ameen~~

.............................................................................

kadang2 kita x perasan pe yang berlaku tu merupakan ujian dari ALLAH tuk kita...

jadikanlah diri kita sebagai orang yang mahu berfikir dan sentiasa memikirkan segala yang berlaku d bumi ini..

...........................................................................

kejadian hujan,angin kuat,panas yang berlaku d bumi jordan ini membuatkan ak berfikir....

tentang kisah nabi hud dan kaumnya...kaum ad...

............................................................................

kisah nabi hud dan kaum ad...

nabi hud menyeru kaumnya agar menyembah ALLAH,tapi mereka degil...xnk beriman pada ALLAH...

maka,setelah sekian lama berdakwah,akhirnye nabi hud meminta kepada ALLAH agar menimpakan azab yang keras kepada kaumnya...

cuba teka azab apa yang mereka terima?

azab.............PANAS YANG SANGAT PANAS DAN MENYEBABKAN KEMARAU....SEJUK YANG SANGAT SEJUK DAN MENYEBABKAN KEMATIAN...

yaa...inilah azab yang mereka terima...

sebab tu lah ak kata...cuaca sekarang ni cm ada kaitan dengan peristiwa nabi hud dan kaumnya ni...

tapi..pernah x kita nk berfikir??

tepuk dada tanya diri..tanya iman anda..tanya dan teruskan bertanya..buka mata anda!!

sesungguhnya al-quran itu qalam ALLAH yang benar...cite nabi hud dan kaumnya ni ada terkandung di dalam kitab ALLAH itu....

di katakan....ketika waktu panas yang terik tu...kemarau yang lama menyebabkan mereka kekurangan air..tumbuh2an mati dan macam2 lagi la yang berlaku..so,kaum ad ni pn jumpa nabi hud..mereka ckp ngn nabi hud..kalo tuhanmu benar...maka,pintalah padaNYA supaya d turunkan hujan..sekiranya hujan turun,maka kami akan mempercayai keagungan tuhanmu itu...

maka,nabi hud pun meminta ALLAH penuhi permintaan mereka tu..tp mereka xtau pn bahwa panas dan sejuk yang ALLAH timpakan itu adalah azab untuk mereka....

dengan takdir ALLAH..maha suci ALLAH...ALLAH datangkan kepada mereka awan hitam...maka mereka pun bersorak keriangan kerana hujan akan turun..kemarau akan tamat..tapi,mereka tetap juga tidak beriman..malah makin seronok dgn aktiviti penyembahan berhala mereka itu...allah timpakan kesejukan dan angin kuat selama 8hari 7malam...

walaupun mereka lari ke mana2 angin kuat tu mengejar mereka...mereka lari k dalam gua pn,angin kuat tu ada...sehinggakan ramai yang mati ibarat sampah sarap yang bertaburan...ada yang putus kepala bila mendongak kepala k atas dek angin yang kuat...maka bercerailah kepala dari tubuh2 mereka..

begitulah azab ALLAH terhadap hamba2nya yang ingkar...

.........................................................

jadi,kita yang masih hidup ni...ambillah iktibar dari kisah ni..

selalu la bertanya pada diri....

adakah hari ni kita da laksanakan kewajipan kita pada yang maha ESA?

adakah hari ni kita da berzikir memuji2 kebesaranNYA?

adakah hari ni kita da berselawat ke atas rasul junjungan kita?

da berapa banyak maksiat yang telah kita lakukan?

sudahkan kita memohon keampunan dariNYA?

ayuh sama2 koreksi diri..perbaiki segala kekurangan..moga ALLAH redha akan kita...

...................................................................

fitrah_mujahidatunnisa memohon keampunan dariNYA...ighfir zunubana yaALLAH~

Monday, December 13, 2010

uwais al-qarni

bismillahirrahmanirrahim...

da lame x mengupdate blog yang da bersarang tebuan nih..tetibe je gatal2 tangan nk coretkan sesuatu sementara teman cik abg study tuk exam sok...

actually ak da jatuh cinta ngn lagu uwais al-qarni ni..n dgn ase ingin tahu yang amat mendalam,makanya ak pn try la google cerita beliau...tapi.....ak hampa..ak xtau yang mana 1 versi yang tepat..mcm2 versi ada...huk2...so...juz bc je la tp x berani nk share ngn org len...hehe~ *kerana versi yang d baca amat ketara perbezaannye antara satu sama lain yang menyebabkan kesalahfahaman terhadap sejarah uwais..~

.......................................................................

papepun...menda yang plg ak tertarik dgn cerita uwais ni ialah namanya sunyi di dunia tapi terkenal di langit sana....

tu yang menyebabkan ak ase cm seronoknye jd cm uwais ni...x perlu nk kejar harta pangkat kt dunia ni kalo semata2 untuk femes d bibir org tp sunyi d bibir para malaikat dan pencipta kita,ALLAH s.w.t....nauzubillah...

...................................................................

UWAIS AL QARNI…

ENGKAU HANYA SEORANG INSAN BIASA
DARI KALANGAN BANI YAMAN
DISISIMU TIADA PUNYAI NAMA
PANGKAT DARJAT MAHUPUN KEDUDUKAN

SETIANYA UMAR ALI MENANTI SATU HARAPAN
KERNA MENGHARAP PENGAMPUNAN
SEPERTI MANA YANG TELAH DIKHABARKAN
OLEH UTUSAN RASUL JUNJUNGAN

KEADAANMU DIPANDANG HINA
KERNA BERPAKAIAN SERBA KEDHAIFAN
NAMUN BEGITU KAU SENTIASA MELEMPARKAN
PANDANGANMU KETEMPAT SUJUDMU

WAHAI UWAIS.. KEKASIH ALLAH
SUNYINYA NAMAMU DI DUNIA
TETAPI TERKENAL NAMAMU DISANA
SEHINGGA RASUL MENYINTAIMU

BERUZLAH DIRIMU DARI MANUSIA
KERNA INGIN MENGABDIKAN PADANYA
BAGIMU MERASA AMAN BERSAMANYA
BAGAIKAN ALAM ADALAH DIRINYA…

..............................................................................

fitrah_mujahidatunnisa bercita2 nk letak nama anak uwais al-qarni..keh3~

Tuesday, December 7, 2010

menjadi modal kebangkitan islam~

bismillahirrahmanirrahim...

mari sama2 mencapai ustaziatul alam ni...

alhamdulillah...hari ni ALLAH beri peluang pd kita semua utk menghirup udara seperti smlm...mari sama2 puji memuji ALLAH s.w.t d atas pemberianNYA yang tak terhitung banyaknya ni...alhamdulillah...

subhanallah..alhamdulillah...lailahaillallah...allahuakbar...

.............................................................

actually ari ni ak sj nk share ngn korg sume ttg 7 maratib amal..ak tau korg pasti da tau menda ni...
tp sekadar nk mengingatkan balik je...sperti dlm surah al-asr :

demi masa...
sesungguhnya manusia d dlm kerugian...
kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh dan berpesan2 dgn kebenaran dan berpesan2 dengan kesabaran...

so...x salah kn ak juz nk mengingatkan pada yg terlupa...dan mengajarkan pada yg x tahu?moga ALLAH melapangkan hati2 kita dalam menuntut ilmuNYA...

7 maratib amal :

1) fardi muslim

2) bayt muslim

3) mujtama' muslim

4) kerajaan islam

5) daulah islam

6) empayar islam

7) ustaziyatul alam
so...yok sama2 perbaiki diri tuk mencapai tahap yg ketujuh ni...wpun pada masa tu,mungkin kita da xde kt muka bumi ni...tp kita menjadi modal dalam perjuangan menujunya...
mudah2an segala kebaikan yg kita lakukan d dunia ini akan d hisab oleh ALLAH dan memudahkan perjalanan kita masuk k syurgaNYA..ameen...
islam mencapai ustaziyatul alam setelah menempuh 600 tahun...tp setelah melalui proses dakwah dan tarbiyah...tarbiyah islam...islam agama yg syumul...berpeganglah dgn agama ini,sesungguhnya hanya agama ini yg mendapat jaminan dari ALLAH s.w.t....
skrg kita berada pada zaman jahiliyah...spertimana zaman jahiliyah mekah dahulu...
kita perlu membentuk diri kita sepertimana rasulullah membentuk para sahabat...
tanamkan ciri2 keislaman dan kefahaman islam yang benar dalam diri kita...
kerana apa?
kerana kekuatan sesebuah negara itu bergantung pada kekuatan rakyatnya..
utk membentuk negara islam tu sndr,kita kne kuat dalam pegangan agama islam kita dahulu!!
so..ayuh sama2 koreksi diri...
kita cuba utk menjadi yang terbaik..bentuk diri mengikut acuan islam...
moga ALLAH redha....
.................................................................
Fitrah_mujahidatunnisa nk jd modal kebangkitan islam!

Monday, December 6, 2010

penyakit mulut...

bismillahirrahmanirrahim...

assalammualaikum w.b.t teman2 seperjuangan sekalian?

apa khabar imanmu hari ini?apa khabar pelajaranmu sem ini?dan apa khabar bahasa arabmu sepanjang di bumi anbiya' ini?tepuklah dada tanyalah diri...kalo taknak tepuk dada,tepuk je la pape,asal anda dapat jawapannya...

ok..ari ni ak nk berkata2 tentang masalah mulut...masalah yang amat menakutkan penduduk malaysia di irbid ini..

apakah itu masalah mulut?jom kita kaji sama2...

masalah mulut boleh dikategorikan kepada banyak bahagian dan antaranya ialah :

1) malas bercakap
2) lidah kelu ketika bercakap
3) gagap ketka bercakap
4) bisu terus

haaa...inilah realiti sebenar masyarakat malaysia yang bergelar mahasiswa...bila bercakap dengan arab je,mesti penyakit2 ni akan datang dengan tak disangka2...

papepun TAHNIAH diucapkan kepada mereka yang boleh mengatasi masalah mulut ini..

kerana apa?

kerana mereka berani...mereka tak malu untuk mencuba menggunakan perkataan2 arab walaupun mungkin salah atau tunggang terbalik susunan ayatnya seperti contoh : aku makan ayam ---> ayam makan aku...itu tak mengapa...jangan malu dan jangan segan untuk berkomunikasi dalam bahasa arab...

biarlah ditertawakan rakan sebelah (walaupun waktu tu kita rasa nak je pukul kawan kita yang dok gelak2kan kita tu)...biarlah ditegur oleh minah arab cun...mamat arab ensem....biarkan2x...biarkan semua itu! pastikan korang cuba untuk terus berkata2 dalam bahasa arab...

jangan ada perasaan malu dalam diri untuk mencuba sesuatu yang baru..yaa..mmg kadang2 ak pun rasa tak yakin untuk berkata2 dalam bahasa syurga tu..tapi kita kene ingat...sampai bila kita nak jadi cmtu?sampai abis blaja dan balik malaysia?abis tu apa yang membezakan kita dengan mahasiswa yang blaja kat dalam negara  kalo sepatah haram bahasa arab pun kita takleh nak ungkapkan?nauzubillahiminzalik...mudah2an,kita semua d lembutkan lidah dalam menuturkan bahasa yang mulia ini...ameen~

jadi,bagaimana penyelesaian dalam menangani masalah mulut ini?

seperti yang telah ak katakan di atas sana, boleh ak simpulkan bahawa antara langkah2 yang boleh diambil bagi mengelakkan penyakit ini menular dengan lebih parah ialah :

1) self-confident (kene rasa kompiden je bila bercakap arab..ayat salah tak salah tu nombor dua)

2)jangan malas bercakap (kalo arab atau doktor kuliah atau sape2 je la yang bertanya,jawab la...jangan asik dok pass2x kat kawan sebelah,mintak tolong jawabkan..bila lagi kita nak cuba hubungan dua hala dalam bahasa syurga ni kn?)

3) kalo gagap, teruskan je bercakap sambil abis ayat tu..(bak kata orang tua2...biar lambat asal selamat...biar lambat asal dapat)

4) kalo anda tergolong dalam jenis yang tak boleh bercakap dalam bahasa arab langsung,makanya,ambillah kamus dan cuba tuk meninjau2 isi di dalamnya dan mempraktikkan kepada rakan serumah..kalo malu,bercakaplah di hadapan cermin..insyaALLAH,lama kelamaan nanti,anda pasti dapat bertutur dalam bahasa arab ni...

5) rajin2 curi2 dengar arab bersembang...(kalo tengah takde keje tu,pergilah merayap ke mana2 tempat yang ada arab dan duduk di sebelah mereka...dengar perbualan mereka dan cuba tuk memahaminya...insyaALLAH, lama kelamaan kita akan dapat menguasai bahasa pasar (ammiah) dengan cepat dan tangkas serta mudah....

6) cuba membaca kitab2 arab yang mudah2 bagi mereka yang baru nak berjinak2 dengan bahasa arab...dan bagi sesiapa yang da mantap bahasa arab tu,cuba bantu rakan2 yang lain..kalo nak lagi mencabar,cuba la tuk menterjemahkan kitab2 yang anda rasa anda mampu nak menterjemahkannya...melalui cara ni,kita boleh menguji sejauh mana tahap penguasaan bahasa kita....

dan lain2 lagi............

papepun,bagi pendapat ak...cara dengar,faham,hafal n amalkan sangat2 berguna untuk masa depan...

i) mula2 kita dengar orang2 arab menuturkan kalimah2 arab...
ii) pastu kita cuba tuk memahaminya dengan menggunakan otak pada tahap yang paling maksimum...
iii) hafal mana2 kalimah yang kita tak pernah dengar seumur hidup kita dan amalkan untuk bertutur dalam bahasa arab setiap hari..kalo nak wajibkan diri bercakap dalam bahasa arab paling kurang sepanjang sesi kuliah pun ok...asal kita latih diri untuk bercakap..

insyaALLAH...masalah penyakit mulut ini akan dapat diatasi dengan izin ALLAH...

MAN JADDA WA JADA...WA MAN ZARA3A' HASODA..

ingatlah bahawa bahasa arab ini adalah bahasa yang mulia...bahasa quran..bahasa syurga...bahasa rasulullah dan ibu segala bahasa....

wahai pelajar yarmouk...
anda belajar segala ilmu di kuliah dalam bahasa arab...
tapi tidakkah anda segan dengan rakan2 yang lain jika anda tidak mampu bertutur dalam bahasa arab?
jadi,hapuskanlah rasa malu dan segan anda itu!!
cuba bercakap...dan terus mencuba...
insyaALLAH...anda akan jadi orang yang mahir dalam bahasa arab...

wahai pelajar just..
walaupun anda belajar dalam bahasa inggeris..
tapi anda kene sedar bahawa anda berada di negara arab..
penduduknya bertutur dalam bahasa arab..
takkan sampai masuk klinikal baru anda mahu terhegeh2 belajar bahasa arab?
mulakan dari sekarang!
berusaha untuk memperbaiki bahasa arab anda!!
insyaALLAH...anda akan menjadi orang yang paling bijak...

jadi...ak menyeru kepada semua rakan2 seperjuangan..marilah kita bersama2 memartabatkan bahasa arab...
untuk memahami islam dengan lebih mendalam,dalamilah bahasa syurga ini dulu...kerana quran dan sunnah itu datang dalam bahasa arab...

moga ALLAH permudahkan urusan kita dalam mempelajari ilmuNYA...ameen~

............................................................................
Fitrah_mujahidatunnisa nak jadi pakar bahasa!

walimah kami (1/10/2010)

bismillahirrahmanirrahim....

malam ni adalah malam cuti kerana sok adalah 1 muharram...

tetibe je tersyok sndr dengan laptop ni..muahaha....n terjumpa la gmbr2 walimah ari tu....

so...ak ase,x terlambat ag tuk ak mengucapkan terima kasih banyak2 kepada rakan2 sebatch ak yg bersengkang mata dan sanggup mengerah keringat demi melaksanakan walimah tersebut...

korang memang d bez la..x terbalas jasa2 korang...moga ALLAH memberikan ganjaran yang setimpal dengan apa yang telah korang buat untuk kami...ameen~

walimah kami telah d adakan pada 1/10/2010 bersamaan hari jumaat selepas asar...lebih kurang kul 4 petang...majlis tamat malam...tp tak tau la kol bape coz tetamu bersurai kol 1 pagi...uhuk~

errmmm...so..ak nk share la pic2 spjg walimah tu..tp tunjuk skit2 je la ek..kalo nk tgk lebey2,meh dtg umah...hehe...

............................................................................

ni adalah bilik tidur...comel kawan2 kami hias...
pelamin romantik...hehe..
skuad rombongan hantaran
hantaran yang paling ak suka! kaabah yang dalamnya ada quran...

lilin tepi kamar pengantin....
hadiah comel!

love with rose petal
my crown n necklace..
persiapan tuk makan beradab
rombongan lelaki sampai...
us
moga ALLAH redha..
..................................................

alhamdulillah...selesai sudah upload pic2 ni...

begitulah antara gambaran perjalanan majlis..

actually ada ag....macam2 yang menarik laaaaaaaaa.....

mula2 tu, ak bersiap kt umah mak andam (ameera suad) n kak kelly jd photographer, iman jd tukang pin2kan tudung...najwa n dak adab jd tukang bising merangkap pengapit n v.i.p ak..ngeh3~

sampai2 je k tempat kejadian (iaitu umah kami), ak terus d sambut oleh makcik arab tu dengan jeritan ololololooo sekuat2 ati die..isk~wt malu je...T__T...siap ckp ag,pengantin datang2x...uhuk~~

pstu...masuk umah,salam2 n bergambar skit2...pastu terus d panggil kuar..katanya pengantin lelaki nk dtg...pstu...tggu la kt luar...ingtkn da sampai,upe2nye x sampai ag...so sambung la usha2 gelagat kawan2 ak yang bz uruskan majlis..ak xleh tlg..sbb ak kn raja sehari...muahaha~

pstu...suami ak pn sampai...cm prince charming plak ha..ak kne tggu die kt bawah tangga...konon2 cm ak sambut die la...blkg ak berderet skuad hantaran...hehe...pstu...ak ngn najwa tunggu je la kt bwh tu sampai suami ak sampai kt bawah..n yg plg x tahan ada pantun...najwa la plg power sbb die bc pantun gune henset..weewiiitttt!!

pstu,tgk org wt persembahan kungfu ke ape ke ntah namanya....haha(yg pasti seni mempertahankan diri bukan melayu punye..) pstu terus kene halau g meja makan beradab...

haa...time kt sni...kami dihidangkan dengan macam2 makanan sambil juruhebah majlis wt2 bising kasi meriah lg...pstu dorg baca dedikasi2 org ramai...ase cm hot gler ah~~haha...pstu ada tayangan filem time kami akad nikah..pstu...ada persembahan org nyanyi2 sambil main gitar plak...pstu.........makaannnn~~

abis je mkn, amik2 gmbr sampai la k mlm...mmg letih sgt laaa...tp seronok!!

time amik2 gmbr tu, kami ada gk wt rakaman video ala2 berlakon...tp xtau la kwn2 nk wtpe dgn rakaman tu..kami beraksi sperti yg d arahkan...tp serius..mmg sempoi la kwn2 kami...hehe...thanks bnyk2 korg!!

...................................................................

haa...setakat tu je la gambaran perjalanan majlis walimah kami....

wpun kami kawen d jordan, akad nikah tanpa wali (abah) dan menggunakan wali hakim sahaja...walimah pun kwn2 yg support...mmg terasa meriah sgt...pengalaman yg xleh d lupakan seumur hidup...moga ALLAH meredhai kalian....

terima kasih banyak2 kawan2!

syukur yaALLAH kerana telah mempermudahkan segala2nya...

alhamdulillah wa syukur lillah...

................................................................
Fitrah_mujahidatunnisa tersenyum2...hehe..
...........................................................

hijrah!

bismillahirrahmanirrahim...



alhamdulillah..segala puji bagi ALLAH...

akhirnya ari ni irbid dilimpahi hujan rahmat dari ALLAH s.w.t...menandakan bahawa ALLAH menyayangi kita semua..jadi,sejauh mana kita bersyukur dengan nikmat pemberianNYA pada kita?

ramai manusia yang berbuat kerosakan di muka bumi ini...sehinggakan ALLAH murka dengan kita..lantas di datangkanNYA dengan berbagai2 musibah tapi kita tidak menyedarinya..adakalanya kita yang sengaja membuat pekak telinga,menjadi seolah2 buta mata dan bisu berkata2...melihat sahaja kemungkaran tanpa ada tindakan..

yaaa..kerana itulah ALLAH tidak menurunkan rahmatNYA pada kita..

kerana apa?

kerana Dia mahu kita sedar akan kesilapan dan kealpaan kita...

Dia mahu kita memuhasabah kembali segala apa yang telah kita lakukan selama hidup di dunia ini...

astaghfirullahalazim...sungguh banyak dosa2 yang telah kita lakukan bukan?maha suci ALLAH,hanya Dia yang maha penerima taubat hamba2nya...

......................................................................

1 muharram 1432hijrah...

yaa..kita sudah masuk k tahun baru..tahun baru dalam kalendar islam..

beruntung bukan menjadi seorang muslim...

dapat merasai 2 kali sambutan tahun baru...alhamdulillah..segala puji2an hanya untukMU yaALLAH...

.....................................................................

salam maal hijrah kepada semua penduduk d alam semesta ini...

sudahkah kita meletakkan azam baru dalam diri kita?

sudahkah kita melaksanakan azam2 yang terdahulu?

ayuh sama2 koreksi diri...apakah masih ada kelompongan pada azam2 kita tu?

kalo masih ada,jangan khuatir..kerana apa?kerana kita masih ada peluang untuk memperbaikinya..

selagi hayat d kandung badan..selagi umur masih ada...jangan mudah putus asa..jangan cepat mengalah..bangun dan terus bangun..teruskanlah perjuangan kita selagimana kita diberikan nikmat yang lima itu..iaitu nikmat sihat,muda,lapang,kaya dan hidup..

sama2 kita melihat kembali sejarah rasulullah...baginda berhijrah bersama para sahabat demi menegakkan agama islam..demi membawa pembaharuan dalam agama islam..demi membentuk perpaduan antara umat islam...berhijrah kerana ALLAH dan ISLAM...subhanallah..masyaALLAH....sungguh tabah mereka semua dalam menghadapi tentangan kafir quraisy mekah...

tapi kita??

pernah tak kita terfikir dan berfikir?

sejauh mana penghijrahan yang telah kita lakukan selama ini?

adakah hanya dengan penghijrahan tempat?dari kuala lumpur k sabak bernam?dari klang ke negeri sembilan dan lain2 lagi?adakah ini makna hijrah yang kita faham?! adakah ini?

tidak sama sekali...

definisi hijrah itu luas...

berhijrah dari buruk kepada baik...berhijrah dari baik kepada yang lebih baik dan berhijrah hgg k tahap yang paling tinggi...

kalo selama ni kita selalu sangat wt dosa,pasni cuba tuk mengubah diri untuk mengurangkan dosa tu dan snts beristghfar...setiap kali nk lakukan dosa,ingat balik amaran2 ALLAH...tidak takutkah kita akan azab ALLAH?mahukah kita duduk d neraka bertemankan kala jengking dan ular2 berbisa?makan daging2 bangkai dan minum air yang menggelegak dan busuk seperti nanah dan darah?sanggupkah kita?nauzubillahiminzalik..

jadi...ak nk menyeru kpd semua umat islam...ayuh sama2 kita perbaiki diri untuk menjadi yang terbaik...moga ALLAH meredhai hidup dan memberkati umur kita...insyaALLAH...

.................................................................

hijrah itu memang susah...
hijrah itu memang payah...
hijrah itu menuju ALLAH...
di hujungnya hasanah....

..............................................................

jom sama2 menghayati lirik lagu devotees ni....salam maal hijrah!



.................................................................
Fitrah_mujahidatunnisa mahu berhijrah ke arah yang lebih baik!

Wednesday, December 1, 2010

aktiviti d kala bosan...

bismillahirrahmanirrahim...

slmt ptg sume! ari ni ari rabu bersamaan sehari sebelum exam sok..uhuk~seselamber badak je men tenet...ble nk study ni?wuuu~T__T

tgh2 nk cri mood ni..tetibe ase cm nk conteng2 blog ni...

jom tgk aktiviti kami d kala bosan..................

..................................................................

ini adalah blueberry cheesecake


ayam bakar (tp cahaya kamera x bape lawa)

karipap (abg syg yg tlg kelepetkan..cun..haha)

ikan masak tumis..

makanan bujang yang simple(nasi lauk sayur tumis ngn telur goreng plus coslow)
ikan bakar beserta sambal asam tuk cicah
sup daging beserta sambal cili bukan api
nasi lemak satu pakej
nasi goreng tibai2
nasi ala2 kampung (ayam goreng power ngn sayur lemak)
kuew tiaw tomyam
roti canai tibai2 (buat sendiri)
kek qisytoh
........................................................................

haa..ni la antara hasil masakan d kala kami bosan2...ada banyak ag, tapi malas nk amik gmbr...

k la...tu je nk share...mudah dan simple bukan?!

well...masak itu x susah..tapi seronok...

.................................................................

cuma waktu exam je ak xleh nk masak..sian cik abg..kne buli..

papepn, thanks abg sudi tlg amik alih tugas memasak time exam menjelma...

...........................................................

fitrah_mujahidatunnisa suka memasak...

Monday, November 29, 2010

nasihat tuk junior

bismillahirrahmanirrahim...

alhamdulillah,segala puji2an hanya untuk ALLAH,tuhan pencipta sekalian alam..

sekarang adalah musim exam..musim di mana semua manusia berjuang bermati2an demi kejayaan..

alangkah bahagianya kalau kita berlumba2 mengejar kejayaan akhirat sepertimana kita berlumba2 mengejar kejayaan dunia..

..............................................................................

alhamdulillah..sepanjang sem ni..bnyk menda istimewa berlaku pada diri ini..

antaranya :

1) di kejutkan dgn berita nk khirij atau dlm bhasa ibundanya...nk grade...

waaa...gembira sggh rasa d hati..ingin sekali ku menjerit dan beritahu kpd dunia.....akhirnye ak berjaya! berjaya menempuh 4 tahun berjuang di negara orang..tp dalam masa yang sama,sayu sgt sbb ak da nk abis blaja..mesti rindu sangat2 kt doktor2 yang da banyak mengajar ak ilmu baru...

kuliah adab meninggalkan 1001 memori...kesusahan belajar...akhirnye.........terbalas dgn nikmat ilmu yang x terbanding nilainya..yaALLAH,ak bersyukur kepadaMU...KAU jua yang maha mengetahui diri ini...sejauh mana potensi diri dan sejauh mana kekuatan diri ini..

terkadang2 kita nk sesuatu tp kita x dpt..cm ak...nk sambung kos yang berkaitan ngn sains..tp dgn takdir ALLAH yang maha kuasa,ak sambung bahasa arab dan kesusasteraan..walaupun pada awalnya,ase cm x bez kos ni,tp ble da menjejakkan kaki k bumi anbiya' ni..masyaALLAH!! bersyukur...dan terus bersyukur..alhamdulillah.....ilmu ni sgt meluas! sangat unik..bahasa arab...ak amat menyayangimu...

akan ak teruskan perjuangan demi memartabatkan bahasa arab di muka bumi ini!!

bahasa arab adalah bahasa syurga...bahasa quran...bahasa rasulullah...ibu segala bahasa!

dengan mendalami bahasa arab,kita akan merasa keagungan ALLAH s.w.t...kita akan merasa betapa hebatnya agama kita..betapa cantiknya bahasa ini...subhanallah..masyaallah...segala puji2an hnya untuk Allah..

ha...ckp pasal nk grade ni,ak nk pesan kt junior2 ak..teruskan perjuangan kalian di bumi yang penuh barakah ini..jgn cpt menyerah kalah..kalo doc kasi markah skit2,jangan mudah mengeluh..anggap itu satu titik permulaan untuk terus maju k dpn..

wahai junior bahasa arab ak...
peganglah ilmu yang kalian ada dgn sebaik2nya..
hargailah setiap ilmu yang korang dapat...
jadilah ahli nahu yang pakar..
jadilah ahli sorof yang mahir..
jadilah ahli syair yang mantap...
jadilah ahli nasar yang hebat..
jadilah ahli dalam setiap ilmu lughah!!

kerana apa?
kerana ilmu d yarmouk university ni sangat berharga..x sama dgn belajar kt tmpt lain..
lebih2 lagi dgn kepakaran doc kita yang tiada taranya...
mereka pakar..kita pasti boleh menjadi seperti mereka...
teruskan perjuangan mereka...

lughah arabiyah..walau susah tapi seronok..
sebab..............

ilmu lughah itu luas dan indah!!

kepada junior2ku..teruskan perjuangan kalian!

jatuh sekali bukan bermakna jatuh selama2nya!!

bangkit dan terus bangkit...

...............................................................................

senior2 kalian da nk pulang k msia...kalo ase nk berguru dgn kami,boleh la roger2..insyaALLAH,kami cuba membantu kalian setakat yang termampu..

sharing is caring...

nk share ilmu dgn adik2 supaya ilmu yang kami ada sentiasa mengalir dan insyaALLAH menjadi saham d akhirat kelak..

akhir kalam...
kami (senior2) sayang kepada junior2..teruskan perjuangan kalian ya...niatkan belaja kerana ALLAH!

HIDUP BAHASA ARAB! HIDUP AL-QURAN DAN AS-SUNNAH...

sesungguhnya al-quran dan sunnah itu dalam bahasa arab..untuk memahaminya,kite perlu mendalami ilmu ni..jadi,gunakan keistimewaan yg ALLAH da berikan pada kita..manfaatkan dengan sebaiknya..

moga ALLAH redha!

.............................................................

Fitrah_mujahidatunnisa sayang bahasa arab!

Friday, November 19, 2010

sambutan raya!

aidiladha tahun lepas
bismillahirrahmanirrahim...

alhamdulillah..hari ini adalah hari keempat bagi hari raya aidiladha..

perayaan adha kt sini sangat meriah..seronok sgt!

kalo la malaysia pun sambut raya haji cmni...msti seronok!

semalam ada potong2 daging lembu dan kambing kecik2...

seronok sebab ada nilai ukhwah dan kerjasama..

dan akhirnya...alhamdulillah..daging2 tu berjaya di kecil2kan dan di buang lemak2nya untuk agihan...

.........................................................

pada hari raya pertama............

hehe..pertama kali sambut raya dengan suami tercinta..

meriah sangat...

masak makanan raya...menu nasi himpit buatan sendiri, kuah kacang, ayam kari dan ayam rendang...sume masakan ni ak wt sorg2..sebab cik abg ak da terpengsan..penat sgt..kesian~~

start memasak kol 1:30 pg sampai kol 5:30 pg...

yang pling bez...ialah..1st time kot wt kuah kacang ngn rendang bukan segera...hak2..alhamdulillah, berjaya..

so...hari raya pertama tu, kami pn wt open house...ramai tetamu dtg...seronok..meriah! =p

...........................................................

pg2 raya tu..

seronok sbb tlg siapkan cik abg..adooii~~jaga dia sorg je da cm jaga 10 orang dak kecik..pening2..haha..

kalo nk ase keadaan ni, sila la kawen cpt2 bg sape2 yg blom kawen..keh2..yang da kawen, msti da ase keadaan ni kn?riuh rendah umah..haha...

pstu..da gelabah2 kemas umah, ngn nk siapkan cik abg, ngn nk iron baju ag, ngn nk hidang makanan ag, ngn nk mandi sunat rayanya ag..mmg x ckup tangan la...melompat2..menjerit2..menggelabah..sume ada..

sib bek xde org yang rakam..ahak~

...................................................................

pstu...raya2 yang seterusnya, cuma g beraya umah2 student2 kt jordan ni je..seronok sebab leh kenal ngn ramai org..plg bez ble jumpa zaujah2 len..dorg bwk baby kecik..suke sgt tgk dak2 kecik ni...isk~~xleh tahan nk gigit pipi baby2 tu! haha~ (sy bukan hantu yg ada gigi taring tau...~)

pstu bez gk jumpa senior2..tp malu2 gk la sebab dorg asik tanya, cmne life pas kawen?haha..malu laaa...x terjawab kot..papepn, yang ak bleh concludekan, sgt gembira la..nk tau yang betol2, sila kawen dl..hehe..

pstu gembira sebab dpt kenal ngn adik2 junior..sian korg...i mmg sgt susah nk ingt nma korg tp i ingt je muka korg.korg je yg kenal i..tp i...............uhuk~ampun ya...(sy mmg lambat skit bab hapal nama org) T__T

.............................................................

sok (sabtu) ada majlis raya adha! yeay! x sabar asenye nk join..

raya2 gk..tp jgn lupa insan yang tersayang...

(rindu keluarga d msia...moga kalian gembira2 saja d hari raya ini..)

......................................................

fitrah_mujahidatunnisa sedang d dalam mode beraya..

Wednesday, November 17, 2010

kata ak..



bismillahirrahmnirrahim..

ari ni ari study besar2an..memandangkan exam yang berderet2 21,24 dan 25hb nov ni..huhu..cuak~~

tbe2 je nk coretkan sesuatu..

.....................................................

wehdatul islamiyah...

kesatuan umat islam..

kesatuan dalam sesuatu mujtama' muslim..

kesatuan dalam sesebuah organisasi...

dan lain-lain lagi..............

..........................................................

hmm..sekadar nak meluahkan pendapat tapi takde kaitan ngan mana2 pihak pun...

ini hanyalah kata ak....

.........................................................

bila kita berada di dalam sebuah organisasi..gunakanlah organisasi tersebut dengan sebaik2nya..sayangilah ia sebagaimana anda menyayangi diri anda sendiri..

kerana apa?

kerana di situlah punca ukhwah..

di situlah juga punca tarbiyah..

di situlah tempat kita mengasah bakat kepimpinan..

di situlah medan dakwah kita..

di situlah juga kita mengenal masyarakat yang berbilang fikrah dan pendapat...

..................................................................

andai kita ingin mengubah organisasi kit dengan sesuatu fikrah, gunakanlah peluang yang kita ada dengan sebaik2nya..kerana di dalamnya kita mampu untuk melakukan bermacam2 perkara..

sebagai contoh, kita ingin menjadi pendakwah..tapi, kita masih belum bersedia atau masih ada kelompongan pada ciri2 seorang pendakwah..so, gunakanlah segala peluang yang ada untuk kita mengasah bakat kita..andai katalah kita memegang jawatan di dalam sesebuah organisasi, kita boleh salurkan fikrah dakwah kita tu pada ahli bawahan kita..asalkan fikrah tu tak bercanggah dengan agama...boleh juga kita salurkan semasa merancang sesuatu program..kita cuba untuk serapkan nilai2 islam dalam program tersebut..

andaikata kita ingin sesuatu program itu bercorak ilmiah..maka, serapkanlah nilai2 ilmu di dalamnya..moga denga itu, manusia akan terbuka mata dengan kepentingan ilmu...dan macam2 lagi...

papepun, ak kata..kita sangat2 la berpeluang untuk mencorakkan sesuatu organisasi itu..kerana kita ada hak padanya..sekaligus merapatkan ukhwah sesama kita..

andai ingin membentuk organisasi yang berbentuk keislaman, fikirkanlah sesuatu dan laksanakannya mengikut batas2 islam..tak kisah la buruk camne pun nama organisasi tu..tak kisah la ada nama islam ke tak organisasi tu..sebab kita adalah penyumbang dan pembentuk organisasi tersebut..pilihan di tangan sendiri..

.........................................................

dalam membentuk wehdah islamiyah...

apa yang perlu kita lakukan?

sebagai contoh..hari raya (memandangkan semalam baru je menyambut hari raya aidiladha, makanya zouq raya tu masih terasa ye..hehe)..

hari raya merupakan hari kita bergembira..

hari di mana umat islam menunjukkan rasa syukur dan taat kpd tuhan pemerintah sekalian alam..

hari yang menyatukan umat islam..x kira apa jua bidang, rupa, umur, jantina dan lain2 lagi...

pada hari ni la kita boleh lihat kesatuan umat islam tu sendiri..

kita boleh merapatkan ukhwah sesama kita..

seperti apa?

seperti berziarah rumah ke rumah..

masyarakat malaysia kan suka raya lama2..so, gunakanlah raya yang lama tu tuk kita saling bermaaf2an sesama keluarga, sahabat taulan, jiran2 dan semua umat islam...

kita boleh ziarah menziarahi untuk mengeratkan silaturrahim..

sebenarnya, bila kita kenal dengan orang..kenal dengan masyarakat, kita akan lebih mudah masuk dengan mereka..kita lagi mudah untuk dakwah mereka..

kerana apa?

kerana kita da kenal berbagai macam ragam manusia...

tidaklah kita asyik dengan org yang sefikrah dengan kita sehinggakan tak mahu bercampur dengan masyarakat luar..

sebab apa?

sebab bagi ak, ciri2 yang perlu ada pada seorang pendakwah ialah dia leh masuk dengan masyarakat..sentiasa dekat di hati masyarakat walaupun dia tak mengenali masyarakat tersebut..tapi di sebabkan qudwah hasanah yang ditunjukkan, masyarakat sekelilingnya pun akan terkesan..itulah yang paling penting..

sebab...

kita boleh berdakwah dengan macam2 cara..samada dari segi penulisan, kata2, penampilan, tingkah laku dan lain2 lagi...

kadang2 kita x perasan...

tapi.........................

hakikatnya.....kita telah memberi kesan yang positif kepada orang di sekeliling kita...

ha..lg 1..kalo kita duduk di dalam suatu organisasi, rajin2kanlah diri menyertai program2 yang telah dianjurkan..sebab apa?

sebab....di dalamnya, kita akan dapat dan jumpa macam2 perkara yang menarik yang boleh membantu kita di masa hadapan..

sebagai contoh...

kat jordan ni kami ada persatuan mahasiswa malaysia (permai) jordan..

dalam persatuan ni, macam2 ada..

samada dari segi golongan masyarakat..

mahupun latar belakang keluarga..

fikrah yang berbeza...

dan macam2 lagi la...

bila kita bercampur dengan orang2 yang ada di dalam organisasi ini...sebenarnya, ia menjadi satu titik permulaan untuk kita berhadapan dengan masyarakat di malaysia...

so..takde la terkejut sangat bila jumpa dengan rakyat malaysia yang bermacam2 fiil nnt...hehe..

..................................................................

so..conclusion yang ak nk wt...

ak akan terima sume yang ak ase masuk dek akal..tp ak akan tolak menda yang ak ase bertentangan dengan fikrah ak..

kerana ak adalah ak...

ak yang menentukan corak idup ak..

dan jangan pisahkan ak dengan permaiku..hehe...

.........................................................

sayang permai sangat2...berbaki lg 1 sem lebih je..

kenangan bersama permai sangat utuh di hati ini..

moga permai sentiasa maju..

ak nk jadikan permai salah satu wasilah untuk ak majukan diri ak dalam segenap aspek...

sebab permai juga membawa islam...

yaaa...ak lah perubah n mampu mengubah..

apa yang ak nk...itu yang ak akan dapat...

.......................................................................

islam itu indah..ia ada di mana2 sahaja...x kira dalam apa jua bentuk sekalipun..islam itu tetap akan berkembang...

...................................................................

fitrah_mujahidatunnisa sangat2 menyayangi persatuannya! =p

Sunday, November 14, 2010

menghayati erti KORBAN


saya mengucapkan selamat hari raya aidiladha kepada semua umat islam...jangan lupa korbankan saya dalam raya haji ni ya!
bismillahirrahmanirrahim...
PENGORBANAN...

TERKORBAN...

DI KORBAN...

MENGORBAN..

perkataan yang lahir dari 1 kata jazar yang sama iaitu korban...namun, dpt melahirkan pelbagai maksud dalam setiap imbuhan tambahan dan menukarkan 1 kalimah menjadi suatu maksud berbeza yang hanya dapat difahami oleh mereka yang mahu berfikir dan memikir..


ayuh kita check satu persatu maksud yang tersirat di dalam setiap perkataan ini..

pengorbanan?


apa itu pengorbanan?

adakah ianya sejenis makanan?mahupun sejenis kereta?atau sejenis yang pelik?!

pengorbanan adalah satu daya usaha di mana kita sanggup untuk mengorbankan apa sahaja demi sesuatu yang kita sayangi..(menurut kamus dewan cik nisaulfadhilah yang tiada versi..)
(p/s : kita perlu menjadi mahasiswa berkelas pertama x kira dalam apa jua bentuk dan bidang ya..idea yang lahir itu penting demi memantapkan lagi potensi diri) =p

apa yang dapat kita simpulkan melalui pengorbanan?

jom dengar celoteh saya..

PENGORBANAN YANG BERKAITAN DENGAN AIDILADHA?

mari kita imbas kembali sejarah aidiladha..ia berkait rapat dengan kisah nabi ibrahim a.s dengan anaknya nabi ismail a.s..di mana nabi ibrahim sanggup mengorbankan anaknya demi mendapat mardhatillah yakni keredhaan ALLAH s.w.t..nabi ibrahim sanggup meninggalkan anaknya ismail a.s bersama-sama isterinya siti hajar di sebuah padang pasir yang tandus..hanya kerana patuh dalam melaksanakan perintah ALLAH s.w.t..nabi ibrahim juga sanggup menyembelih anaknya sendiri untuk mendapatkan keredhaan ALLAH dan tanda taat kepada suruhan ALLAH..sangat besar pengorbanan yang dilakukannya demi sesuatu yang dicintai..siapakah yang baginda cintai?dialah ALLAH yang maha esa...

"Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim a.s. berkata, 'Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelih kamu. Maka fikirkanlah apa pendapat kamu!' Dia menjawab, 'Hai bapaku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepada kamu. Insya Allah s.w.t. kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.'"
(Ash-Saffat: 102)


boleh kita lihat di sini..
i) orang yang sanggup berkorban = nabi ibrahim dan nabi ismail
ii) orang yang disayangi dan dicintai = ALLAH s.w.t
iii) jenis pengorbanan : sanggup meninggalkan anak isteri di padang pasir yang tandus..sanggup menyembelih anak sendiri..
iv) sebab pengorbanan : mencari redha ALLAH dan taat perintah ALLAH...

so..apa yang kita dapat nilai di sini..di manakah tahap kita?sejauh mana pengorbanan kita?di mana titik pengorbanan kita?dan kerana apa kite berkorban?


ada rasa tercabar?!

kebiasaan yang kita dapat lihat ialah :
i) orang yang sanggup berkorban : diri sendiri..tp kebiasaannya,sanggup mengorbankan orang lain daripada diri sendiri terkorban..kerana apa ak berkata sedemikian rupa?kerana ak bercakap berdasarkan realiti..realiti?ya...realiti...sesuatu yang zahir di mata..

kenapa ak kata cmtu?

sebab....................

cuba tengok kat sekeliling kita?


apa yang anda nampak?


apa yang anda rasa?


apa yang anda faham?


semuanya.............rosak?hancur?tidak sedap mata memandang?tiada rasa ketenangan?sedih?pilu?segala macam perasaan ada bukan?

yaa..itulah realitinya...

lihatlah diri sendiri..lihatlah pada keluarga kita..lihatlah pada masyarakat..lihatlah pada pimpinan negara dan lihatlah pada dunia!!

lihat..fikir..tafsir...

dunia sekarang semakin hancur..semakin rosak..rosak kerana manusia yang sering melakukan kemaksiatan..tiada rasa ingin berkorban..menjadi org yang sanggup berkorban demi kebahagiaan orang lain..

alangkah indahnya dunia ini kalo kita kembali kepada kalamullah..kembali menyusuri sirah rasulullah dan mencontohi peribadi rasul junjungan kita,muhammad s.a.w...tak sanggupkah kita untuk menjadi orang yang rela berkorban?! sepertimana nabi ibrahim sanggup mengorbankan anaknya demi ALLAH?

sanggup tak kita nak berhenti meninggalkan maksiat yang sekian lama kita lakukan?sanggup tak kita nak menangis airmata keinsafan demi mengharap rahmat dan maghfirahNYA?sanggup tak kita nak membantu insan-insan di sekeliling kita untuk menambahkan pahala dan mengurangkan dosa mereka?

pernah tak kita terfikir dan berfikir...??

kita akan menjadi penyebab utama kepada bertambahnya dosa orang di sekeliling kita hanya disebabkan diri kita sendiri?

kenapa kita tak sanggup berkorban demi mereka?demi akhirat mereka?

cuba berani menyahut seruan untuk PENGORBANAN! menjadi ORANG YANG RELA BERKORBAN!

dan yang paling penting..sanggup tak kita nak berkorban jiwa raga,harta benda,masa dan segala-galanya demi cinta kita pada ALLAH...demi cinta kita pada umat islam..demi cinta kita pada diri kita sendiri..demi cinta kita pada ibu bapa kita..dan demi cinta kita kepada segala makhluk yang ada di bumi ini..sanggupkah kita?! tepuk dada tanyalah iman..

dan sekarang kita lihat pada bahagian kedua iaitu :
ii) orang yang disayangi dan dicintai = pakwe?makwe?tunang?bezfren yang berlainan jantina?diri sendiri?harta?dwet?rumah?kereta?atau ALLAH s.w.t??pasti masing-masing ada jawapannya yang tersendiri..dan pasti ada sebab kenapa kita memilih ia sebagai orang yang kita sayangi dan cintai...

siapakah orang yang kita sayang?

---> waktu kecik-kecik dulu..ustazah selalu tanya, kamu sayang siapa?

jawapan kita : satu-satu saya sayang allah..dua-dua sayang rasulullah..tiga-tiga sayang ibu ayah..satu dua tiga sayang semuanya..(sambil menyanyi lirik lagu ni berulang-ulang kali..ibu bapa dan ustazah kita tersenyum tanda gembira dengan jawapan tersebut..dalam hati mereka..alhamdulillah..moga menjadi anak yang soleh dan solehah apabila besar kelak..)

--> bila da besar sikit..bila ditanya siapa yang kita sayang?

jawapan kita :
(perempuan) => saya sayang amin! saya saaaayang dia sangat-sangat..nanti da besar saya nk kawen dengan dia! dia hensem..baik..
(lelaki) => saya sayang noni! saya cintakan dia! nanti saya nak kumpul dwet banyak-banyak dan kawen ngn noni..

mana perginya sayang pada ALLAH yang selalu kita sebut-sebut waktu zaman kecik-kecik dulu?
mana perginya sayang pada Rasulullah?adakah ianya hanya perlu diingat sewaktu kecik dan dilupai selepas meningkat dewasa?
mana perginya sayang pada ibubapa?adakah pakwe makwe kita lebih penting berbanding orang yang melahirkan dan membesarkan kita?


pernah tak kita terfikir?siapa yang layak duduk di hati kita?pencipta atau makhluk yang dicipta?!

ayuh sama-sama merenung dan berfikir sejenak..siapa yang berada di hati ini?siapa yang paling kita sayangi?dan sanggup tak kita berkorban untuknya?dan adakah pengorbanan kita itu pada tempat yang selayaknya?!

kita lihat pula pada bahagian seterusnya..
iii) jenis pengorbanan : maruah?aurat?dara?harta?diri?dan lain-lain lagi...

menda yang paling menyedihkan pada masa sekarang..

ramai wanita sanggup menggadaikan maruah,diri dan dara mereka untuk lelaki yang mereka sayangi...

kenapa ak berkata sedemikian rupa?

cubalah lihat artikel daripada akhbar ini :

Mahasiswa IPTA buang bayi di belakang dapur

KUBANG PASU 19 Sept. – Seorang bayi perempuan yang masih bertali pusat menerima nasib malang apabila dibuang ibunya sendiri di belakang pintu dapur sebuah rumah di Taman Rasa Sayang di sini, semalam.
Tidak cukup dengan itu, seorang gadis dipercayai ibu bayi berkenaan telah berpura-pura kononnya ‘menemui’ seorang bayi di belakang rumah tersebut kira-kira pukul 8 malam semalam.
Difahamkan, bayi tersebut dibuang ibunya sendiri yang merupakan seorang penuntut di salah sebuah institut pengajian tinggi awam (IPTA) di daerah ini.
Gadis tersebut yang berusia 20 tahun, dikatakan melahirkan bayi tersebut di rumahnya namun bertindak membuang bayinya di belakang rumah itu bagi mengelakkan perkara tersebut diketahui ramai.
Timbalan Ketua Polis daerah, Deputi Supritendan Ibrahim Mohd. Yusoff memberitahu, bayi itu kemudiannya dibawa ke Hospital Jitra untuk mendapatkan rawatan.
Menurutnya, hasil siasatan, polis kemudian menahan seorang penuntut IPTA berusia 20 tahun pada pukul 9 malam bagi membantu siasatan.
“Pelajar terbabit ditahan di kawasan berhampiran dan dia ketika ini menerima rawatan di hospital sama,” katanya.
Ibrahim berkata, kes itu disiasat di bawah Seksyen 317 Kanun Keseksaan.

haaa..inilah buktinya kenapa ak berkata sedemikian rupa..kerana bukti ini jelas di mata..mengikut laporan daripada JPN..jumlah anak luar nikah yang berdaftar sehingga tahun 2009 adalah seramai 70,000 orang..belom lagi yang tidak didaftarkan..kebiasaanya, anak luar nikah yang tidak berdaftar adalah dua kali ganda jumlah yang didaftarkan..betapa la manusia sanggup mengorbankan diri sendiri dan maruah demi sesuatu yang dinamakan PENGORBANAN...yaa...itulah dia namanya korban cinta...

demi cinta kepada manusia, sanggup menggadaikan maruah...sehinggakan anak yang lahir dibuang dan dibunuh tanpa ada rasa bersalah...adakah ini dinamakan pengorbanan?

"lautan api pun sanggup ku redahi demi cintaku padamu..maruah lagi la sanggup ku gadaikan demi bukti cinta ini padamu"


video

ini baru satu jenis pengorbanan..ada lagi pengorbanan yang selalu sangat manusia lakukan..iaitu...AURAT..

sanggup mendedahkan aurat demi mencari populariti..tak ikut trend la kalo pakai litup-litup..kolot la pakai baju macam ustaz ustazah ni...

dan bermacam-macam lagi jenis pengorbanan yang dapat kita lihat dalam dunia serba indah ini..

tapi..bagi mereka yang faham agama..apakah jenis dan bentuk pengorbanan yang kita boleh dan telah lakukan?


antaranya ialah dengan belajar bersungguh-sungguh..sanggup mengorbankan wang ringgit, masa tidur, masa rehat, masa main dan segala-galanya untuk mengejar kejayaan..dengan ilmu yang ada, kita mampu mengubah dunia..mampu mangubah masa depan kita..mampu mengembalikan kegemilangan islam..


kerana ilmu itu sangat penting! berkorban apa saja demi mencari sebutir ilmu..ilmu agama paling utama..ia menjadi bekalan sepanjang hidup di dunia ini..ia juga menjadi penyelamat di akhirat kelak..kerana kita takkan terlepas dari soalan munkar nakir..apa yang telah kite perbuat di dunia ini?ke jalan manakah kita mengorbankan harta kita?apa yang kita da lakukan selama masa muda kita?adakah kita membantu sahabat-sahabat seagama dengan kita?adakah kita mengamalkan segala ilmu ALLAH pada jalan yang benar?dan berbagai-bagai soalan lagi..ingatlah..dunia ini hanya sementara tapi akhirat yang kekal abadi..


berkorban demi mencari ilmu
sanggupkah kita mengorbankan nikmat duniawi hanya untuk mengejar nikmat akhirat?

inilah jenis pengorbanan yang paling bernilai..

letakkan dunia di tanganmu, bukan di hatimu...

dan terakhir sekali ialah :

iv) sebab pengorbanan : kerana manusia?kerana kemewahan dunia?kerana ALLAH atau kerana selainnya?!

kadang-kadang kita melakukan sesuatu atas dasar cinta kita pada manusia...cinta pada harta dunia dan lain-lain lagi..tapi pernah tak kita letak sebab kita rela berkorban hanya kerana ALLAH?! sama-sama kita muhasabah diri sendiri..

pastikan anda tidak tersasar dari matlamat sebenar hidup ini..

setiap apa yang kita lakukan, perlulah diniatkan kerana ALLAH s.w.t...agar mendapat keberkatan di dalam setiap pekerjaan tersebut..sekaligus menambahkan lagi bekalan kita menuju alam yang kekal abadi..sentiasalah mentajdid niat..moga ALLAH menilai setiap usaha kita dalam menetapkan hati untuk berkorban segala-galanya demiNYA..

.....................................................................

Terkorban : menjadi mangsa kepada sesuatu..

contoh yang terbaik boleh diambil ialah kisah pada zaman rasulullah...

seperti yang kita ketahui, sahabat-sahabat nabi muhammad sanggup terkorban demi agama Islam..banyak peperangan yang mereka tempuh untuk memastikan Islam bertapak di bumi ini..dan hasilnya kita boleh lihat pada masa sekarang..umat islam sentiasa ada pada setiap tempat walau tempat itu bukan tanah umat islam..dan seperti yang kita ketahui, islam pernah menakluki 1/3 dunia..betapa hebatnya umat islam pada zaman dahulu..sanggup terkorban untuk agama..tapi kita??! apakah yang telah kita lakukan sepanjang hayat kita?sama-sama fikirkan...

kebiasaan yang kita dengar mengenai dunia hari ini, ramai manusia terkorban kerana dunia..sanggup melihat bangsa dan orang yang seagama ditindas..sebagai contoh, umat islam di palestin..mereka terkorban disebabkan kekejaman zionis israel..tapi, apakah yang kita da lakukan untuk mereka?sanggup tak kite menjadi orang yang terkorban dalam peperangan menentang zionis?cerita mavimarmara menjadi bukti mereka yang sanggup terkorban atas jalan ALLAH demi membantu saudara islam kita di sana..tapi kita adakah sudah menjadi sebahagian daripada mereka?sanggup terkorban atas nama islam?


sanggup tak berkorban untuk saudara kita?

sebagai seorang pelajar, kita sanggup tak untuk terkorban dalam bidang ilmu?sanggup tak kita meninggalkan kemalasan demi kejayaan akan datang?sanggup tak terkorban demi mencari ilmu ALLAH yang sangat luas ini?sanggup tak kita terkorban untuk melihat airmata kegembiraan ibu dan ayah kita melihat kejayaan kita?sama-sama kita renungkan...kerana medan perang kita pada zaman sekarang adalah medan ilmu manakala medan perang sahabat-sahabat rasulullah adalah medan jihad..mereka bersungguh-sungguh dalam mempersiapkan diri dari segi mental, fizikal dan rohani..tapi kita hanya perlu duduk di rumah dan mengulangkaji pelajaran..jauh beza perjuangan kita dengan perjuangan para sahabat bukan?jadi ayuh sama-sama kita kembali kepada nawaitu sebenar..kenapa kita belajar dan untuk apa kita belajar?

..................................................

Dikorban mengikut mazhab cik nisaulfadhilah ialah : perasaan rela hati untuk menjadi mangsa seperti dia sanggup dikorban demi dewanya..(seperti iluminiti)..maksud lain mengikut pendapat ak ialah binatang yang dikorban seperti lembu, kambing dan unta..


dalam sambutan aidiladha, haiwan-haiwan seperti di atas akan dikorbankan..ianya menunjukkan tanda ketaatan kita pada ALLAH dan menyucikan jiwa-jiwa kita..sekaligus memperingati sejarah nabi ibrahim dan nabi ismail..

menyentuh perihal binatang yang dikorban ini..pernah tak anda dengar mengenai perbezaan antara cara penyembelihan umat islam dan cara penyembelihan orang bukan islam?


yaa..ramai yang mengatakan cara islam lebih bersifat kekejaman..tapi kalo kita kaji, cara islam adalah cara yang terbaik dan tidak menzalimi binatang tersebut..bila kita putuskan urat pada lehernya, semua darah akan terpancut keluar..maka segala toksik dalam badan binatang tersebut akan keluar dari badannya..ini menyebabkan daging binatang tersebut segar dan bersih..ianya juga tidak menzalimi binatang tersebut kerana proses kematiannya tidak memerlukan masa yang lama..berbanding cara penyembelihan orang bukan islam seperti menggunakan renjatan elektrik, tembakan dan bermacam-macam cara lagi yang menyebabkan binatang itu terseksa..cra ini juga menyebabkan toksik dalam badan binatang itu tidak terbuang dan sekaligus menyebabkan daging tersebut tidak segar..

islam itu sangat cantik bukan?setiap yang allah perintahkan sangat cantik hikmahnya bagi mereka yang mahu berfikir..

..............................................

Mengorban : kesanggupan melaksanakan sesuatu..

sebagai contoh, aidiladha jatuh pada bulan zulhijjah..dalam bulan zulhijjah, ramai umat islam melaksanakan ibadah haji..kesanggupan dalam mengorbankan wang ringgit, masa dan tenaga untuk melaksanakan ibadah ini adalah sesuatu yang amat payah..bukan sikit wang yang diperlukan untuk pergi ke sana..bukan sikit masa dan tenaga yang dikorbankan demiNYA..hanya kerana ingin menyahut seruanNYA, ia menjadi penggerak utama untuk mengorbankan segala-galanya..masyaALLAH!

........................................................

banyak lagi contoh lain yang boleh kita perbincangkan berkaitan pengorbanan, terkorban, dikorban dan mengorban...

kerana apa?

kerana setiap sesuatu yang ALLAH takdirkan di dunia ini pasti ada sebab dan asbabnya..

pasakkan keimananmu kepada tuhan pencipta..dekatkan diri padaNYA..

moga dengan ini, kita takkan ragu-ragu untuk mengorbankan segala-galanya demi agama yang tercinta..

sama-samalah kita menghayati erti sebenar perayaan Aidiladha ini..

wallahua'lam...


cik nisaulfadhilah wish selamat hari raya aidiladha kepada pengunjung blog!

........................................................

Fitrah_mujahidatunnisa merenung sejenak erti pengorbanan..







kisah nabi ibrahim dan nabi ismail


bismillahirrahmanirrahim...

aidiladha menjelma kembali..kali ni raya haji jatuh pada tanggal 16hb nov 2010 bersamaan hari selasa..apa perasaan anda?apa persiapan yang telah dan sedang anda lakukan?sama2 tepuk dada dan tanyalah diri anda..kalo x berjawab,masih ada masa lagi untuk memperbaiki amalan anda sebelum tiba hari raya tersebut dan sebelum maut menjemput..sama-sama muhasabah diri...

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia

Kepentingan sendiri
Tidak diingini
Bahagia Kekasih
Saja yang diharapi

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia

Untuk menjadi bukti
Kasih yang sejati
Itulah tandanya
Jika mahu diuji

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia


lagu dendangan allahyarham p.ramlee ini sering berkumandang di corong2 radio mahupun di mana2 sahaja..tapi pernah tak kite menghayati liriknya?dan apa kaitan lagu ni dengan aidiladha yang bakal menjelma?

ya..sudah pasti anda sume sedang berfikir,memikir dan terfikir bukan?

aidiladha ini adalah hari di mana umat islam memperingati sejarah pengorbanan nabi ibrahim a.s semata2 untuk mencari keredhaan ALLAH s.w.t...

masihkah kalian ingat bagaimana perjalanan peristiwa itu sehingga menjadi tauladan bagi kita semua selama hidup di dunia ini?

sebagaimana yang di ketahui,nabi ibrahim a.s adalah bapa para nabi..abu anbiya'..ramai nabi yang lahir dari keturunan baginda termasuklah nabi junjungan kita,nabi muhammad s.a.w..

ditakdirkan ALLAH,baginda tidak dikurniakan zuriat bersama-sama isterinya Sarah..maka,Sarah memberi keizinan kepada nabi Ibrahim untuk mengahwini Siti Hajar,pembantu baginda dan isteri baginda..lalu,dikurniakan ALLAH seorang anak lelaki yang bernama Ismail a.s..

Sarah merasa iri hati dan dengki melihat Siti Hajar dan anaknya Ismail..maka dia berkata kepada nabi ibrahim untuk membawa Siti Hajar dan anaknya jauh dari pandangannya..nabi ibrahim terdiam dan memohon petunjuk ALLAH dan akhirnya,ALLAH memberikan wahyu kepada baginda untuk membawa isterinya,Siti Hajar dan Ismail ke suatu tempat yang jauh..maka,berangkatlah mereka anak beranak..

Nabi Ibrahim amat sedih sewaktu meninggalkan isteri dan anaknya di suatu tempat iaitu padang pasir yang kering kontang, tiada air, tiada makanan dan tiada manusia yang menetap di situ..tetapi, dengan keyakinannya yang tinggi kepada ALLAH s.w.t, baginda dan isterinya dengan rela hati menerima ujian ALLAH itu..maka, menetaplah siti hajar dan anaknya ismail di situ..setelah beberapa lama, makanan yang di bekalkan oleh nabi ibrahim kepada anak dan isterinya pun habis..maka, berlari2 la siti hajar dari safa ke marwa sebanyak 7 kali untuk mendapatkan air..di sebabkan itulah dalam ibadah haji kita perlu berlari2 dari safa ke marwa untuk mengingati peristiwa bersejarah ini..

selepas beberapa lama selepas itu,nabi ismail yang sedang menangis kelaparan menghentak2kan kaki di padang pasir itu dan muncul lah mata air dan di namakan zamzam..

.....................................................................

ketika nabi ismail telah besar..turunlah wahyu allah kepada nabi ibrahim a.s..
 wahyu itu turun ketika nabi ibrahim sedang tidur..dalam tidurnya baginda bermimpi menyembelih anaknya..baginda tersedar dan tidur semula..baginda bermimpi seperti mimpi yang pertama dan tersedar dan baginda tidur lagi buat kali yang ketiga dan baginda mendengar allah berfirman supaya baginda menyembelih anaknya..

baginda meminta pendapat daripada anaknya ismail a.s mengenai wahyu allah tersebut..nabi ismail dengan rela hati bersetuju kerana taat akan perintah allah..maka..hari yang di nanti pun tiba..

nabi ibrahim berkata kepada isterinya bahawa baginda mahu membawa ismail berjalan-jalan dan meminta siti hajar agar memakaikan ismail pakaian yang paling cantik..dalam perjalanan,syaitan cuba menghasut siti hajar..dia berkata bahwa ibrahim mahu membunuh ismail..hajar berkata kepada syaitan, andai itu adalah perintah allah,maka dia akan mentaatinya..syaitan tidak mahu mengalah lantas mengganggu perjalanan ibrahim dan ismail a.s..ismail ketakutan dan mencampakkn batu2 dan tanah kepada syaitan..tindakan ini menyebabkan mata syaitan pun buta sebelah..dan kite d suruh untuk melontar jamrah di dalam haji sempena memperingati perisitiwa ini..

sesampainya di sebuah tempat di mana ada batu yang sangat besar, ibrahim pun mengerjakan perintah ALLAH itu..ismail berpesan kepada ayahnya untuk memusingkan badannya agar dia tidak takut untuk disembelih..bawa bajunya yang dipenuhi darahnya kepada ibunya supaya ibunya tahu yang ismail sudah tiada..sembelihlah ismail dengan cepat dan menggunakan pisau yang tajam agar dia tidak merasa sakit yang lama..ketika menyembelih ismail, ibrahim perlu menganggkat kainnya agar darah ismail tidak terpercik pada pakaian nabi ibrahim supaya ibunya tidak terlalu sedih..ayahnya perlu mengelak daripada melihat anak2 yang sebaya dengan ismail agar bapanya tidak sedih..dan jangan bawa anak2 kecil ke dalam rumah nabi ibrahim supaya kesedihan ibunya tidak berpanjangan sebab terkenangkan ismail a.s...

nabi ibrahim menurut segala pesanan nabi ismail..dengan hati yang berat, nabi ibrahim melaksanakan perintah ALLAH..baginda cuba menyembelih anaknya..tapi pisau yang tajam itu tidak mampu menyembelih leher anaknya..baginda cuba menetak batu yang besar itu dan batu itu terbelah..baginda berkata kepada pisau kenapa pisau yang tajam itu tidak mampu memotong leher anaknya?dengan takdir allah, pisau itu boleh berkata-kata..bahwa sesungguhnya allah la yang berkuasa terhadap sesuatu..jika allah katakan ya, maka terjadilah..jika allah katakan tidak, maka tidak terjadilah.sedangkan kau nabi tapi tuhanku allah..maka,ak xkan patuh pada perintah nabi yang merupakan seorang manusia tetapi ak akan patuh pada tuhan penciptaku..masakan ak boleh membelakangi penciptaku yang maha agung?

nabi ibrahim tersedar..lantas dia beristighfar..

dia cuba menyembelih buat kali kedua dan ketika ini allah menggantikan nabi ismail dengan seekor kibas yang besar..kibas ini merupakan kibas yang d korbankan oleh habil sewaktu zaman nabi adam..kibas yang di angkat ke syurga ALLAH..dan diturunkan semula ke bumi demi menggantikan kekasih allah, nabi ismail a.s..

dan aidiladha dirai demi memperingati peristiwa bersejarah ini..subhanallah..maha suci allah tuhan sekalian alam..

............................................................

begitulah besarnya pengorbanan seorang nabi demi mendapatkan keredhaan ALLAH s.w.t..sanggup mengorbankan anak yang di kasihi dan di cintai demi ALLAH..sanggup melaksanakan semua perintah ALLAH demi mengejar redhaNYA..

......................................................

adakah kita mampu untuk menjadi seperti baginda dan anaknya?

adakah kita mampu untuk mengorbankan sesuatu yang disayangi demi keimanan kita padaNYA?

adakah kita mampu untuk mencontohi peribadi nabi-nabi utusan ALLAH?

tepuk dada tanya lah iman anda..

................................................................

fitrah_mujahidatunnisa mengimbas kembali sirah rasul dan nabi terdahulu~