Followers


Monday, November 29, 2010

nasihat tuk junior

bismillahirrahmanirrahim...

alhamdulillah,segala puji2an hanya untuk ALLAH,tuhan pencipta sekalian alam..

sekarang adalah musim exam..musim di mana semua manusia berjuang bermati2an demi kejayaan..

alangkah bahagianya kalau kita berlumba2 mengejar kejayaan akhirat sepertimana kita berlumba2 mengejar kejayaan dunia..

..............................................................................

alhamdulillah..sepanjang sem ni..bnyk menda istimewa berlaku pada diri ini..

antaranya :

1) di kejutkan dgn berita nk khirij atau dlm bhasa ibundanya...nk grade...

waaa...gembira sggh rasa d hati..ingin sekali ku menjerit dan beritahu kpd dunia.....akhirnye ak berjaya! berjaya menempuh 4 tahun berjuang di negara orang..tp dalam masa yang sama,sayu sgt sbb ak da nk abis blaja..mesti rindu sangat2 kt doktor2 yang da banyak mengajar ak ilmu baru...

kuliah adab meninggalkan 1001 memori...kesusahan belajar...akhirnye.........terbalas dgn nikmat ilmu yang x terbanding nilainya..yaALLAH,ak bersyukur kepadaMU...KAU jua yang maha mengetahui diri ini...sejauh mana potensi diri dan sejauh mana kekuatan diri ini..

terkadang2 kita nk sesuatu tp kita x dpt..cm ak...nk sambung kos yang berkaitan ngn sains..tp dgn takdir ALLAH yang maha kuasa,ak sambung bahasa arab dan kesusasteraan..walaupun pada awalnya,ase cm x bez kos ni,tp ble da menjejakkan kaki k bumi anbiya' ni..masyaALLAH!! bersyukur...dan terus bersyukur..alhamdulillah.....ilmu ni sgt meluas! sangat unik..bahasa arab...ak amat menyayangimu...

akan ak teruskan perjuangan demi memartabatkan bahasa arab di muka bumi ini!!

bahasa arab adalah bahasa syurga...bahasa quran...bahasa rasulullah...ibu segala bahasa!

dengan mendalami bahasa arab,kita akan merasa keagungan ALLAH s.w.t...kita akan merasa betapa hebatnya agama kita..betapa cantiknya bahasa ini...subhanallah..masyaallah...segala puji2an hnya untuk Allah..

ha...ckp pasal nk grade ni,ak nk pesan kt junior2 ak..teruskan perjuangan kalian di bumi yang penuh barakah ini..jgn cpt menyerah kalah..kalo doc kasi markah skit2,jangan mudah mengeluh..anggap itu satu titik permulaan untuk terus maju k dpn..

wahai junior bahasa arab ak...
peganglah ilmu yang kalian ada dgn sebaik2nya..
hargailah setiap ilmu yang korang dapat...
jadilah ahli nahu yang pakar..
jadilah ahli sorof yang mahir..
jadilah ahli syair yang mantap...
jadilah ahli nasar yang hebat..
jadilah ahli dalam setiap ilmu lughah!!

kerana apa?
kerana ilmu d yarmouk university ni sangat berharga..x sama dgn belajar kt tmpt lain..
lebih2 lagi dgn kepakaran doc kita yang tiada taranya...
mereka pakar..kita pasti boleh menjadi seperti mereka...
teruskan perjuangan mereka...

lughah arabiyah..walau susah tapi seronok..
sebab..............

ilmu lughah itu luas dan indah!!

kepada junior2ku..teruskan perjuangan kalian!

jatuh sekali bukan bermakna jatuh selama2nya!!

bangkit dan terus bangkit...

...............................................................................

senior2 kalian da nk pulang k msia...kalo ase nk berguru dgn kami,boleh la roger2..insyaALLAH,kami cuba membantu kalian setakat yang termampu..

sharing is caring...

nk share ilmu dgn adik2 supaya ilmu yang kami ada sentiasa mengalir dan insyaALLAH menjadi saham d akhirat kelak..

akhir kalam...
kami (senior2) sayang kepada junior2..teruskan perjuangan kalian ya...niatkan belaja kerana ALLAH!

HIDUP BAHASA ARAB! HIDUP AL-QURAN DAN AS-SUNNAH...

sesungguhnya al-quran dan sunnah itu dalam bahasa arab..untuk memahaminya,kite perlu mendalami ilmu ni..jadi,gunakan keistimewaan yg ALLAH da berikan pada kita..manfaatkan dengan sebaiknya..

moga ALLAH redha!

.............................................................

Fitrah_mujahidatunnisa sayang bahasa arab!

Friday, November 19, 2010

sambutan raya!

aidiladha tahun lepas
bismillahirrahmanirrahim...

alhamdulillah..hari ini adalah hari keempat bagi hari raya aidiladha..

perayaan adha kt sini sangat meriah..seronok sgt!

kalo la malaysia pun sambut raya haji cmni...msti seronok!

semalam ada potong2 daging lembu dan kambing kecik2...

seronok sebab ada nilai ukhwah dan kerjasama..

dan akhirnya...alhamdulillah..daging2 tu berjaya di kecil2kan dan di buang lemak2nya untuk agihan...

.........................................................

pada hari raya pertama............

hehe..pertama kali sambut raya dengan suami tercinta..

meriah sangat...

masak makanan raya...menu nasi himpit buatan sendiri, kuah kacang, ayam kari dan ayam rendang...sume masakan ni ak wt sorg2..sebab cik abg ak da terpengsan..penat sgt..kesian~~

start memasak kol 1:30 pg sampai kol 5:30 pg...

yang pling bez...ialah..1st time kot wt kuah kacang ngn rendang bukan segera...hak2..alhamdulillah, berjaya..

so...hari raya pertama tu, kami pn wt open house...ramai tetamu dtg...seronok..meriah! =p

...........................................................

pg2 raya tu..

seronok sbb tlg siapkan cik abg..adooii~~jaga dia sorg je da cm jaga 10 orang dak kecik..pening2..haha..

kalo nk ase keadaan ni, sila la kawen cpt2 bg sape2 yg blom kawen..keh2..yang da kawen, msti da ase keadaan ni kn?riuh rendah umah..haha...

pstu..da gelabah2 kemas umah, ngn nk siapkan cik abg, ngn nk iron baju ag, ngn nk hidang makanan ag, ngn nk mandi sunat rayanya ag..mmg x ckup tangan la...melompat2..menjerit2..menggelabah..sume ada..

sib bek xde org yang rakam..ahak~

...................................................................

pstu...raya2 yang seterusnya, cuma g beraya umah2 student2 kt jordan ni je..seronok sebab leh kenal ngn ramai org..plg bez ble jumpa zaujah2 len..dorg bwk baby kecik..suke sgt tgk dak2 kecik ni...isk~~xleh tahan nk gigit pipi baby2 tu! haha~ (sy bukan hantu yg ada gigi taring tau...~)

pstu bez gk jumpa senior2..tp malu2 gk la sebab dorg asik tanya, cmne life pas kawen?haha..malu laaa...x terjawab kot..papepn, yang ak bleh concludekan, sgt gembira la..nk tau yang betol2, sila kawen dl..hehe..

pstu gembira sebab dpt kenal ngn adik2 junior..sian korg...i mmg sgt susah nk ingt nma korg tp i ingt je muka korg.korg je yg kenal i..tp i...............uhuk~ampun ya...(sy mmg lambat skit bab hapal nama org) T__T

.............................................................

sok (sabtu) ada majlis raya adha! yeay! x sabar asenye nk join..

raya2 gk..tp jgn lupa insan yang tersayang...

(rindu keluarga d msia...moga kalian gembira2 saja d hari raya ini..)

......................................................

fitrah_mujahidatunnisa sedang d dalam mode beraya..

Wednesday, November 17, 2010

kata ak..



bismillahirrahmnirrahim..

ari ni ari study besar2an..memandangkan exam yang berderet2 21,24 dan 25hb nov ni..huhu..cuak~~

tbe2 je nk coretkan sesuatu..

.....................................................

wehdatul islamiyah...

kesatuan umat islam..

kesatuan dalam sesuatu mujtama' muslim..

kesatuan dalam sesebuah organisasi...

dan lain-lain lagi..............

..........................................................

hmm..sekadar nak meluahkan pendapat tapi takde kaitan ngan mana2 pihak pun...

ini hanyalah kata ak....

.........................................................

bila kita berada di dalam sebuah organisasi..gunakanlah organisasi tersebut dengan sebaik2nya..sayangilah ia sebagaimana anda menyayangi diri anda sendiri..

kerana apa?

kerana di situlah punca ukhwah..

di situlah juga punca tarbiyah..

di situlah tempat kita mengasah bakat kepimpinan..

di situlah medan dakwah kita..

di situlah juga kita mengenal masyarakat yang berbilang fikrah dan pendapat...

..................................................................

andai kita ingin mengubah organisasi kit dengan sesuatu fikrah, gunakanlah peluang yang kita ada dengan sebaik2nya..kerana di dalamnya kita mampu untuk melakukan bermacam2 perkara..

sebagai contoh, kita ingin menjadi pendakwah..tapi, kita masih belum bersedia atau masih ada kelompongan pada ciri2 seorang pendakwah..so, gunakanlah segala peluang yang ada untuk kita mengasah bakat kita..andai katalah kita memegang jawatan di dalam sesebuah organisasi, kita boleh salurkan fikrah dakwah kita tu pada ahli bawahan kita..asalkan fikrah tu tak bercanggah dengan agama...boleh juga kita salurkan semasa merancang sesuatu program..kita cuba untuk serapkan nilai2 islam dalam program tersebut..

andaikata kita ingin sesuatu program itu bercorak ilmiah..maka, serapkanlah nilai2 ilmu di dalamnya..moga denga itu, manusia akan terbuka mata dengan kepentingan ilmu...dan macam2 lagi...

papepun, ak kata..kita sangat2 la berpeluang untuk mencorakkan sesuatu organisasi itu..kerana kita ada hak padanya..sekaligus merapatkan ukhwah sesama kita..

andai ingin membentuk organisasi yang berbentuk keislaman, fikirkanlah sesuatu dan laksanakannya mengikut batas2 islam..tak kisah la buruk camne pun nama organisasi tu..tak kisah la ada nama islam ke tak organisasi tu..sebab kita adalah penyumbang dan pembentuk organisasi tersebut..pilihan di tangan sendiri..

.........................................................

dalam membentuk wehdah islamiyah...

apa yang perlu kita lakukan?

sebagai contoh..hari raya (memandangkan semalam baru je menyambut hari raya aidiladha, makanya zouq raya tu masih terasa ye..hehe)..

hari raya merupakan hari kita bergembira..

hari di mana umat islam menunjukkan rasa syukur dan taat kpd tuhan pemerintah sekalian alam..

hari yang menyatukan umat islam..x kira apa jua bidang, rupa, umur, jantina dan lain2 lagi...

pada hari ni la kita boleh lihat kesatuan umat islam tu sendiri..

kita boleh merapatkan ukhwah sesama kita..

seperti apa?

seperti berziarah rumah ke rumah..

masyarakat malaysia kan suka raya lama2..so, gunakanlah raya yang lama tu tuk kita saling bermaaf2an sesama keluarga, sahabat taulan, jiran2 dan semua umat islam...

kita boleh ziarah menziarahi untuk mengeratkan silaturrahim..

sebenarnya, bila kita kenal dengan orang..kenal dengan masyarakat, kita akan lebih mudah masuk dengan mereka..kita lagi mudah untuk dakwah mereka..

kerana apa?

kerana kita da kenal berbagai macam ragam manusia...

tidaklah kita asyik dengan org yang sefikrah dengan kita sehinggakan tak mahu bercampur dengan masyarakat luar..

sebab apa?

sebab bagi ak, ciri2 yang perlu ada pada seorang pendakwah ialah dia leh masuk dengan masyarakat..sentiasa dekat di hati masyarakat walaupun dia tak mengenali masyarakat tersebut..tapi di sebabkan qudwah hasanah yang ditunjukkan, masyarakat sekelilingnya pun akan terkesan..itulah yang paling penting..

sebab...

kita boleh berdakwah dengan macam2 cara..samada dari segi penulisan, kata2, penampilan, tingkah laku dan lain2 lagi...

kadang2 kita x perasan...

tapi.........................

hakikatnya.....kita telah memberi kesan yang positif kepada orang di sekeliling kita...

ha..lg 1..kalo kita duduk di dalam suatu organisasi, rajin2kanlah diri menyertai program2 yang telah dianjurkan..sebab apa?

sebab....di dalamnya, kita akan dapat dan jumpa macam2 perkara yang menarik yang boleh membantu kita di masa hadapan..

sebagai contoh...

kat jordan ni kami ada persatuan mahasiswa malaysia (permai) jordan..

dalam persatuan ni, macam2 ada..

samada dari segi golongan masyarakat..

mahupun latar belakang keluarga..

fikrah yang berbeza...

dan macam2 lagi la...

bila kita bercampur dengan orang2 yang ada di dalam organisasi ini...sebenarnya, ia menjadi satu titik permulaan untuk kita berhadapan dengan masyarakat di malaysia...

so..takde la terkejut sangat bila jumpa dengan rakyat malaysia yang bermacam2 fiil nnt...hehe..

..................................................................

so..conclusion yang ak nk wt...

ak akan terima sume yang ak ase masuk dek akal..tp ak akan tolak menda yang ak ase bertentangan dengan fikrah ak..

kerana ak adalah ak...

ak yang menentukan corak idup ak..

dan jangan pisahkan ak dengan permaiku..hehe...

.........................................................

sayang permai sangat2...berbaki lg 1 sem lebih je..

kenangan bersama permai sangat utuh di hati ini..

moga permai sentiasa maju..

ak nk jadikan permai salah satu wasilah untuk ak majukan diri ak dalam segenap aspek...

sebab permai juga membawa islam...

yaaa...ak lah perubah n mampu mengubah..

apa yang ak nk...itu yang ak akan dapat...

.......................................................................

islam itu indah..ia ada di mana2 sahaja...x kira dalam apa jua bentuk sekalipun..islam itu tetap akan berkembang...

...................................................................

fitrah_mujahidatunnisa sangat2 menyayangi persatuannya! =p

Sunday, November 14, 2010

menghayati erti KORBAN


saya mengucapkan selamat hari raya aidiladha kepada semua umat islam...jangan lupa korbankan saya dalam raya haji ni ya!
bismillahirrahmanirrahim...
PENGORBANAN...

TERKORBAN...

DI KORBAN...

MENGORBAN..

perkataan yang lahir dari 1 kata jazar yang sama iaitu korban...namun, dpt melahirkan pelbagai maksud dalam setiap imbuhan tambahan dan menukarkan 1 kalimah menjadi suatu maksud berbeza yang hanya dapat difahami oleh mereka yang mahu berfikir dan memikir..


ayuh kita check satu persatu maksud yang tersirat di dalam setiap perkataan ini..

pengorbanan?


apa itu pengorbanan?

adakah ianya sejenis makanan?mahupun sejenis kereta?atau sejenis yang pelik?!

pengorbanan adalah satu daya usaha di mana kita sanggup untuk mengorbankan apa sahaja demi sesuatu yang kita sayangi..(menurut kamus dewan cik nisaulfadhilah yang tiada versi..)
(p/s : kita perlu menjadi mahasiswa berkelas pertama x kira dalam apa jua bentuk dan bidang ya..idea yang lahir itu penting demi memantapkan lagi potensi diri) =p

apa yang dapat kita simpulkan melalui pengorbanan?

jom dengar celoteh saya..

PENGORBANAN YANG BERKAITAN DENGAN AIDILADHA?

mari kita imbas kembali sejarah aidiladha..ia berkait rapat dengan kisah nabi ibrahim a.s dengan anaknya nabi ismail a.s..di mana nabi ibrahim sanggup mengorbankan anaknya demi mendapat mardhatillah yakni keredhaan ALLAH s.w.t..nabi ibrahim sanggup meninggalkan anaknya ismail a.s bersama-sama isterinya siti hajar di sebuah padang pasir yang tandus..hanya kerana patuh dalam melaksanakan perintah ALLAH s.w.t..nabi ibrahim juga sanggup menyembelih anaknya sendiri untuk mendapatkan keredhaan ALLAH dan tanda taat kepada suruhan ALLAH..sangat besar pengorbanan yang dilakukannya demi sesuatu yang dicintai..siapakah yang baginda cintai?dialah ALLAH yang maha esa...

"Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim a.s. berkata, 'Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelih kamu. Maka fikirkanlah apa pendapat kamu!' Dia menjawab, 'Hai bapaku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepada kamu. Insya Allah s.w.t. kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.'"
(Ash-Saffat: 102)


boleh kita lihat di sini..
i) orang yang sanggup berkorban = nabi ibrahim dan nabi ismail
ii) orang yang disayangi dan dicintai = ALLAH s.w.t
iii) jenis pengorbanan : sanggup meninggalkan anak isteri di padang pasir yang tandus..sanggup menyembelih anak sendiri..
iv) sebab pengorbanan : mencari redha ALLAH dan taat perintah ALLAH...

so..apa yang kita dapat nilai di sini..di manakah tahap kita?sejauh mana pengorbanan kita?di mana titik pengorbanan kita?dan kerana apa kite berkorban?


ada rasa tercabar?!

kebiasaan yang kita dapat lihat ialah :
i) orang yang sanggup berkorban : diri sendiri..tp kebiasaannya,sanggup mengorbankan orang lain daripada diri sendiri terkorban..kerana apa ak berkata sedemikian rupa?kerana ak bercakap berdasarkan realiti..realiti?ya...realiti...sesuatu yang zahir di mata..

kenapa ak kata cmtu?

sebab....................

cuba tengok kat sekeliling kita?


apa yang anda nampak?


apa yang anda rasa?


apa yang anda faham?


semuanya.............rosak?hancur?tidak sedap mata memandang?tiada rasa ketenangan?sedih?pilu?segala macam perasaan ada bukan?

yaa..itulah realitinya...

lihatlah diri sendiri..lihatlah pada keluarga kita..lihatlah pada masyarakat..lihatlah pada pimpinan negara dan lihatlah pada dunia!!

lihat..fikir..tafsir...

dunia sekarang semakin hancur..semakin rosak..rosak kerana manusia yang sering melakukan kemaksiatan..tiada rasa ingin berkorban..menjadi org yang sanggup berkorban demi kebahagiaan orang lain..

alangkah indahnya dunia ini kalo kita kembali kepada kalamullah..kembali menyusuri sirah rasulullah dan mencontohi peribadi rasul junjungan kita,muhammad s.a.w...tak sanggupkah kita untuk menjadi orang yang rela berkorban?! sepertimana nabi ibrahim sanggup mengorbankan anaknya demi ALLAH?

sanggup tak kita nak berhenti meninggalkan maksiat yang sekian lama kita lakukan?sanggup tak kita nak menangis airmata keinsafan demi mengharap rahmat dan maghfirahNYA?sanggup tak kita nak membantu insan-insan di sekeliling kita untuk menambahkan pahala dan mengurangkan dosa mereka?

pernah tak kita terfikir dan berfikir...??

kita akan menjadi penyebab utama kepada bertambahnya dosa orang di sekeliling kita hanya disebabkan diri kita sendiri?

kenapa kita tak sanggup berkorban demi mereka?demi akhirat mereka?

cuba berani menyahut seruan untuk PENGORBANAN! menjadi ORANG YANG RELA BERKORBAN!

dan yang paling penting..sanggup tak kita nak berkorban jiwa raga,harta benda,masa dan segala-galanya demi cinta kita pada ALLAH...demi cinta kita pada umat islam..demi cinta kita pada diri kita sendiri..demi cinta kita pada ibu bapa kita..dan demi cinta kita kepada segala makhluk yang ada di bumi ini..sanggupkah kita?! tepuk dada tanyalah iman..

dan sekarang kita lihat pada bahagian kedua iaitu :
ii) orang yang disayangi dan dicintai = pakwe?makwe?tunang?bezfren yang berlainan jantina?diri sendiri?harta?dwet?rumah?kereta?atau ALLAH s.w.t??pasti masing-masing ada jawapannya yang tersendiri..dan pasti ada sebab kenapa kita memilih ia sebagai orang yang kita sayangi dan cintai...

siapakah orang yang kita sayang?

---> waktu kecik-kecik dulu..ustazah selalu tanya, kamu sayang siapa?

jawapan kita : satu-satu saya sayang allah..dua-dua sayang rasulullah..tiga-tiga sayang ibu ayah..satu dua tiga sayang semuanya..(sambil menyanyi lirik lagu ni berulang-ulang kali..ibu bapa dan ustazah kita tersenyum tanda gembira dengan jawapan tersebut..dalam hati mereka..alhamdulillah..moga menjadi anak yang soleh dan solehah apabila besar kelak..)

--> bila da besar sikit..bila ditanya siapa yang kita sayang?

jawapan kita :
(perempuan) => saya sayang amin! saya saaaayang dia sangat-sangat..nanti da besar saya nk kawen dengan dia! dia hensem..baik..
(lelaki) => saya sayang noni! saya cintakan dia! nanti saya nak kumpul dwet banyak-banyak dan kawen ngn noni..

mana perginya sayang pada ALLAH yang selalu kita sebut-sebut waktu zaman kecik-kecik dulu?
mana perginya sayang pada Rasulullah?adakah ianya hanya perlu diingat sewaktu kecik dan dilupai selepas meningkat dewasa?
mana perginya sayang pada ibubapa?adakah pakwe makwe kita lebih penting berbanding orang yang melahirkan dan membesarkan kita?


pernah tak kita terfikir?siapa yang layak duduk di hati kita?pencipta atau makhluk yang dicipta?!

ayuh sama-sama merenung dan berfikir sejenak..siapa yang berada di hati ini?siapa yang paling kita sayangi?dan sanggup tak kita berkorban untuknya?dan adakah pengorbanan kita itu pada tempat yang selayaknya?!

kita lihat pula pada bahagian seterusnya..
iii) jenis pengorbanan : maruah?aurat?dara?harta?diri?dan lain-lain lagi...

menda yang paling menyedihkan pada masa sekarang..

ramai wanita sanggup menggadaikan maruah,diri dan dara mereka untuk lelaki yang mereka sayangi...

kenapa ak berkata sedemikian rupa?

cubalah lihat artikel daripada akhbar ini :

Mahasiswa IPTA buang bayi di belakang dapur

KUBANG PASU 19 Sept. – Seorang bayi perempuan yang masih bertali pusat menerima nasib malang apabila dibuang ibunya sendiri di belakang pintu dapur sebuah rumah di Taman Rasa Sayang di sini, semalam.
Tidak cukup dengan itu, seorang gadis dipercayai ibu bayi berkenaan telah berpura-pura kononnya ‘menemui’ seorang bayi di belakang rumah tersebut kira-kira pukul 8 malam semalam.
Difahamkan, bayi tersebut dibuang ibunya sendiri yang merupakan seorang penuntut di salah sebuah institut pengajian tinggi awam (IPTA) di daerah ini.
Gadis tersebut yang berusia 20 tahun, dikatakan melahirkan bayi tersebut di rumahnya namun bertindak membuang bayinya di belakang rumah itu bagi mengelakkan perkara tersebut diketahui ramai.
Timbalan Ketua Polis daerah, Deputi Supritendan Ibrahim Mohd. Yusoff memberitahu, bayi itu kemudiannya dibawa ke Hospital Jitra untuk mendapatkan rawatan.
Menurutnya, hasil siasatan, polis kemudian menahan seorang penuntut IPTA berusia 20 tahun pada pukul 9 malam bagi membantu siasatan.
“Pelajar terbabit ditahan di kawasan berhampiran dan dia ketika ini menerima rawatan di hospital sama,” katanya.
Ibrahim berkata, kes itu disiasat di bawah Seksyen 317 Kanun Keseksaan.

haaa..inilah buktinya kenapa ak berkata sedemikian rupa..kerana bukti ini jelas di mata..mengikut laporan daripada JPN..jumlah anak luar nikah yang berdaftar sehingga tahun 2009 adalah seramai 70,000 orang..belom lagi yang tidak didaftarkan..kebiasaanya, anak luar nikah yang tidak berdaftar adalah dua kali ganda jumlah yang didaftarkan..betapa la manusia sanggup mengorbankan diri sendiri dan maruah demi sesuatu yang dinamakan PENGORBANAN...yaa...itulah dia namanya korban cinta...

demi cinta kepada manusia, sanggup menggadaikan maruah...sehinggakan anak yang lahir dibuang dan dibunuh tanpa ada rasa bersalah...adakah ini dinamakan pengorbanan?

"lautan api pun sanggup ku redahi demi cintaku padamu..maruah lagi la sanggup ku gadaikan demi bukti cinta ini padamu"


video

ini baru satu jenis pengorbanan..ada lagi pengorbanan yang selalu sangat manusia lakukan..iaitu...AURAT..

sanggup mendedahkan aurat demi mencari populariti..tak ikut trend la kalo pakai litup-litup..kolot la pakai baju macam ustaz ustazah ni...

dan bermacam-macam lagi jenis pengorbanan yang dapat kita lihat dalam dunia serba indah ini..

tapi..bagi mereka yang faham agama..apakah jenis dan bentuk pengorbanan yang kita boleh dan telah lakukan?


antaranya ialah dengan belajar bersungguh-sungguh..sanggup mengorbankan wang ringgit, masa tidur, masa rehat, masa main dan segala-galanya untuk mengejar kejayaan..dengan ilmu yang ada, kita mampu mengubah dunia..mampu mangubah masa depan kita..mampu mengembalikan kegemilangan islam..


kerana ilmu itu sangat penting! berkorban apa saja demi mencari sebutir ilmu..ilmu agama paling utama..ia menjadi bekalan sepanjang hidup di dunia ini..ia juga menjadi penyelamat di akhirat kelak..kerana kita takkan terlepas dari soalan munkar nakir..apa yang telah kite perbuat di dunia ini?ke jalan manakah kita mengorbankan harta kita?apa yang kita da lakukan selama masa muda kita?adakah kita membantu sahabat-sahabat seagama dengan kita?adakah kita mengamalkan segala ilmu ALLAH pada jalan yang benar?dan berbagai-bagai soalan lagi..ingatlah..dunia ini hanya sementara tapi akhirat yang kekal abadi..


berkorban demi mencari ilmu
sanggupkah kita mengorbankan nikmat duniawi hanya untuk mengejar nikmat akhirat?

inilah jenis pengorbanan yang paling bernilai..

letakkan dunia di tanganmu, bukan di hatimu...

dan terakhir sekali ialah :

iv) sebab pengorbanan : kerana manusia?kerana kemewahan dunia?kerana ALLAH atau kerana selainnya?!

kadang-kadang kita melakukan sesuatu atas dasar cinta kita pada manusia...cinta pada harta dunia dan lain-lain lagi..tapi pernah tak kita letak sebab kita rela berkorban hanya kerana ALLAH?! sama-sama kita muhasabah diri sendiri..

pastikan anda tidak tersasar dari matlamat sebenar hidup ini..

setiap apa yang kita lakukan, perlulah diniatkan kerana ALLAH s.w.t...agar mendapat keberkatan di dalam setiap pekerjaan tersebut..sekaligus menambahkan lagi bekalan kita menuju alam yang kekal abadi..sentiasalah mentajdid niat..moga ALLAH menilai setiap usaha kita dalam menetapkan hati untuk berkorban segala-galanya demiNYA..

.....................................................................

Terkorban : menjadi mangsa kepada sesuatu..

contoh yang terbaik boleh diambil ialah kisah pada zaman rasulullah...

seperti yang kita ketahui, sahabat-sahabat nabi muhammad sanggup terkorban demi agama Islam..banyak peperangan yang mereka tempuh untuk memastikan Islam bertapak di bumi ini..dan hasilnya kita boleh lihat pada masa sekarang..umat islam sentiasa ada pada setiap tempat walau tempat itu bukan tanah umat islam..dan seperti yang kita ketahui, islam pernah menakluki 1/3 dunia..betapa hebatnya umat islam pada zaman dahulu..sanggup terkorban untuk agama..tapi kita??! apakah yang telah kita lakukan sepanjang hayat kita?sama-sama fikirkan...

kebiasaan yang kita dengar mengenai dunia hari ini, ramai manusia terkorban kerana dunia..sanggup melihat bangsa dan orang yang seagama ditindas..sebagai contoh, umat islam di palestin..mereka terkorban disebabkan kekejaman zionis israel..tapi, apakah yang kita da lakukan untuk mereka?sanggup tak kite menjadi orang yang terkorban dalam peperangan menentang zionis?cerita mavimarmara menjadi bukti mereka yang sanggup terkorban atas jalan ALLAH demi membantu saudara islam kita di sana..tapi kita adakah sudah menjadi sebahagian daripada mereka?sanggup terkorban atas nama islam?


sanggup tak berkorban untuk saudara kita?

sebagai seorang pelajar, kita sanggup tak untuk terkorban dalam bidang ilmu?sanggup tak kita meninggalkan kemalasan demi kejayaan akan datang?sanggup tak terkorban demi mencari ilmu ALLAH yang sangat luas ini?sanggup tak kita terkorban untuk melihat airmata kegembiraan ibu dan ayah kita melihat kejayaan kita?sama-sama kita renungkan...kerana medan perang kita pada zaman sekarang adalah medan ilmu manakala medan perang sahabat-sahabat rasulullah adalah medan jihad..mereka bersungguh-sungguh dalam mempersiapkan diri dari segi mental, fizikal dan rohani..tapi kita hanya perlu duduk di rumah dan mengulangkaji pelajaran..jauh beza perjuangan kita dengan perjuangan para sahabat bukan?jadi ayuh sama-sama kita kembali kepada nawaitu sebenar..kenapa kita belajar dan untuk apa kita belajar?

..................................................

Dikorban mengikut mazhab cik nisaulfadhilah ialah : perasaan rela hati untuk menjadi mangsa seperti dia sanggup dikorban demi dewanya..(seperti iluminiti)..maksud lain mengikut pendapat ak ialah binatang yang dikorban seperti lembu, kambing dan unta..


dalam sambutan aidiladha, haiwan-haiwan seperti di atas akan dikorbankan..ianya menunjukkan tanda ketaatan kita pada ALLAH dan menyucikan jiwa-jiwa kita..sekaligus memperingati sejarah nabi ibrahim dan nabi ismail..

menyentuh perihal binatang yang dikorban ini..pernah tak anda dengar mengenai perbezaan antara cara penyembelihan umat islam dan cara penyembelihan orang bukan islam?


yaa..ramai yang mengatakan cara islam lebih bersifat kekejaman..tapi kalo kita kaji, cara islam adalah cara yang terbaik dan tidak menzalimi binatang tersebut..bila kita putuskan urat pada lehernya, semua darah akan terpancut keluar..maka segala toksik dalam badan binatang tersebut akan keluar dari badannya..ini menyebabkan daging binatang tersebut segar dan bersih..ianya juga tidak menzalimi binatang tersebut kerana proses kematiannya tidak memerlukan masa yang lama..berbanding cara penyembelihan orang bukan islam seperti menggunakan renjatan elektrik, tembakan dan bermacam-macam cara lagi yang menyebabkan binatang itu terseksa..cra ini juga menyebabkan toksik dalam badan binatang itu tidak terbuang dan sekaligus menyebabkan daging tersebut tidak segar..

islam itu sangat cantik bukan?setiap yang allah perintahkan sangat cantik hikmahnya bagi mereka yang mahu berfikir..

..............................................

Mengorban : kesanggupan melaksanakan sesuatu..

sebagai contoh, aidiladha jatuh pada bulan zulhijjah..dalam bulan zulhijjah, ramai umat islam melaksanakan ibadah haji..kesanggupan dalam mengorbankan wang ringgit, masa dan tenaga untuk melaksanakan ibadah ini adalah sesuatu yang amat payah..bukan sikit wang yang diperlukan untuk pergi ke sana..bukan sikit masa dan tenaga yang dikorbankan demiNYA..hanya kerana ingin menyahut seruanNYA, ia menjadi penggerak utama untuk mengorbankan segala-galanya..masyaALLAH!

........................................................

banyak lagi contoh lain yang boleh kita perbincangkan berkaitan pengorbanan, terkorban, dikorban dan mengorban...

kerana apa?

kerana setiap sesuatu yang ALLAH takdirkan di dunia ini pasti ada sebab dan asbabnya..

pasakkan keimananmu kepada tuhan pencipta..dekatkan diri padaNYA..

moga dengan ini, kita takkan ragu-ragu untuk mengorbankan segala-galanya demi agama yang tercinta..

sama-samalah kita menghayati erti sebenar perayaan Aidiladha ini..

wallahua'lam...


cik nisaulfadhilah wish selamat hari raya aidiladha kepada pengunjung blog!

........................................................

Fitrah_mujahidatunnisa merenung sejenak erti pengorbanan..







kisah nabi ibrahim dan nabi ismail


bismillahirrahmanirrahim...

aidiladha menjelma kembali..kali ni raya haji jatuh pada tanggal 16hb nov 2010 bersamaan hari selasa..apa perasaan anda?apa persiapan yang telah dan sedang anda lakukan?sama2 tepuk dada dan tanyalah diri anda..kalo x berjawab,masih ada masa lagi untuk memperbaiki amalan anda sebelum tiba hari raya tersebut dan sebelum maut menjemput..sama-sama muhasabah diri...

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia

Kepentingan sendiri
Tidak diingini
Bahagia Kekasih
Saja yang diharapi

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia

Untuk menjadi bukti
Kasih yang sejati
Itulah tandanya
Jika mahu diuji

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia


lagu dendangan allahyarham p.ramlee ini sering berkumandang di corong2 radio mahupun di mana2 sahaja..tapi pernah tak kite menghayati liriknya?dan apa kaitan lagu ni dengan aidiladha yang bakal menjelma?

ya..sudah pasti anda sume sedang berfikir,memikir dan terfikir bukan?

aidiladha ini adalah hari di mana umat islam memperingati sejarah pengorbanan nabi ibrahim a.s semata2 untuk mencari keredhaan ALLAH s.w.t...

masihkah kalian ingat bagaimana perjalanan peristiwa itu sehingga menjadi tauladan bagi kita semua selama hidup di dunia ini?

sebagaimana yang di ketahui,nabi ibrahim a.s adalah bapa para nabi..abu anbiya'..ramai nabi yang lahir dari keturunan baginda termasuklah nabi junjungan kita,nabi muhammad s.a.w..

ditakdirkan ALLAH,baginda tidak dikurniakan zuriat bersama-sama isterinya Sarah..maka,Sarah memberi keizinan kepada nabi Ibrahim untuk mengahwini Siti Hajar,pembantu baginda dan isteri baginda..lalu,dikurniakan ALLAH seorang anak lelaki yang bernama Ismail a.s..

Sarah merasa iri hati dan dengki melihat Siti Hajar dan anaknya Ismail..maka dia berkata kepada nabi ibrahim untuk membawa Siti Hajar dan anaknya jauh dari pandangannya..nabi ibrahim terdiam dan memohon petunjuk ALLAH dan akhirnya,ALLAH memberikan wahyu kepada baginda untuk membawa isterinya,Siti Hajar dan Ismail ke suatu tempat yang jauh..maka,berangkatlah mereka anak beranak..

Nabi Ibrahim amat sedih sewaktu meninggalkan isteri dan anaknya di suatu tempat iaitu padang pasir yang kering kontang, tiada air, tiada makanan dan tiada manusia yang menetap di situ..tetapi, dengan keyakinannya yang tinggi kepada ALLAH s.w.t, baginda dan isterinya dengan rela hati menerima ujian ALLAH itu..maka, menetaplah siti hajar dan anaknya ismail di situ..setelah beberapa lama, makanan yang di bekalkan oleh nabi ibrahim kepada anak dan isterinya pun habis..maka, berlari2 la siti hajar dari safa ke marwa sebanyak 7 kali untuk mendapatkan air..di sebabkan itulah dalam ibadah haji kita perlu berlari2 dari safa ke marwa untuk mengingati peristiwa bersejarah ini..

selepas beberapa lama selepas itu,nabi ismail yang sedang menangis kelaparan menghentak2kan kaki di padang pasir itu dan muncul lah mata air dan di namakan zamzam..

.....................................................................

ketika nabi ismail telah besar..turunlah wahyu allah kepada nabi ibrahim a.s..
 wahyu itu turun ketika nabi ibrahim sedang tidur..dalam tidurnya baginda bermimpi menyembelih anaknya..baginda tersedar dan tidur semula..baginda bermimpi seperti mimpi yang pertama dan tersedar dan baginda tidur lagi buat kali yang ketiga dan baginda mendengar allah berfirman supaya baginda menyembelih anaknya..

baginda meminta pendapat daripada anaknya ismail a.s mengenai wahyu allah tersebut..nabi ismail dengan rela hati bersetuju kerana taat akan perintah allah..maka..hari yang di nanti pun tiba..

nabi ibrahim berkata kepada isterinya bahawa baginda mahu membawa ismail berjalan-jalan dan meminta siti hajar agar memakaikan ismail pakaian yang paling cantik..dalam perjalanan,syaitan cuba menghasut siti hajar..dia berkata bahwa ibrahim mahu membunuh ismail..hajar berkata kepada syaitan, andai itu adalah perintah allah,maka dia akan mentaatinya..syaitan tidak mahu mengalah lantas mengganggu perjalanan ibrahim dan ismail a.s..ismail ketakutan dan mencampakkn batu2 dan tanah kepada syaitan..tindakan ini menyebabkan mata syaitan pun buta sebelah..dan kite d suruh untuk melontar jamrah di dalam haji sempena memperingati perisitiwa ini..

sesampainya di sebuah tempat di mana ada batu yang sangat besar, ibrahim pun mengerjakan perintah ALLAH itu..ismail berpesan kepada ayahnya untuk memusingkan badannya agar dia tidak takut untuk disembelih..bawa bajunya yang dipenuhi darahnya kepada ibunya supaya ibunya tahu yang ismail sudah tiada..sembelihlah ismail dengan cepat dan menggunakan pisau yang tajam agar dia tidak merasa sakit yang lama..ketika menyembelih ismail, ibrahim perlu menganggkat kainnya agar darah ismail tidak terpercik pada pakaian nabi ibrahim supaya ibunya tidak terlalu sedih..ayahnya perlu mengelak daripada melihat anak2 yang sebaya dengan ismail agar bapanya tidak sedih..dan jangan bawa anak2 kecil ke dalam rumah nabi ibrahim supaya kesedihan ibunya tidak berpanjangan sebab terkenangkan ismail a.s...

nabi ibrahim menurut segala pesanan nabi ismail..dengan hati yang berat, nabi ibrahim melaksanakan perintah ALLAH..baginda cuba menyembelih anaknya..tapi pisau yang tajam itu tidak mampu menyembelih leher anaknya..baginda cuba menetak batu yang besar itu dan batu itu terbelah..baginda berkata kepada pisau kenapa pisau yang tajam itu tidak mampu memotong leher anaknya?dengan takdir allah, pisau itu boleh berkata-kata..bahwa sesungguhnya allah la yang berkuasa terhadap sesuatu..jika allah katakan ya, maka terjadilah..jika allah katakan tidak, maka tidak terjadilah.sedangkan kau nabi tapi tuhanku allah..maka,ak xkan patuh pada perintah nabi yang merupakan seorang manusia tetapi ak akan patuh pada tuhan penciptaku..masakan ak boleh membelakangi penciptaku yang maha agung?

nabi ibrahim tersedar..lantas dia beristighfar..

dia cuba menyembelih buat kali kedua dan ketika ini allah menggantikan nabi ismail dengan seekor kibas yang besar..kibas ini merupakan kibas yang d korbankan oleh habil sewaktu zaman nabi adam..kibas yang di angkat ke syurga ALLAH..dan diturunkan semula ke bumi demi menggantikan kekasih allah, nabi ismail a.s..

dan aidiladha dirai demi memperingati peristiwa bersejarah ini..subhanallah..maha suci allah tuhan sekalian alam..

............................................................

begitulah besarnya pengorbanan seorang nabi demi mendapatkan keredhaan ALLAH s.w.t..sanggup mengorbankan anak yang di kasihi dan di cintai demi ALLAH..sanggup melaksanakan semua perintah ALLAH demi mengejar redhaNYA..

......................................................

adakah kita mampu untuk menjadi seperti baginda dan anaknya?

adakah kita mampu untuk mengorbankan sesuatu yang disayangi demi keimanan kita padaNYA?

adakah kita mampu untuk mencontohi peribadi nabi-nabi utusan ALLAH?

tepuk dada tanya lah iman anda..

................................................................

fitrah_mujahidatunnisa mengimbas kembali sirah rasul dan nabi terdahulu~



Friday, November 12, 2010

belajar bercinta~

bismillahirrahmanirrahim..

jam da menunjukkan pukul 2:06 pagi waktu jordan..tapi ak xleh nk tido sebab mata ak mata burung hantu..huwahuwahuwa..

bez tgk suami ak tido..ak je yg xleh tido..xtau la penyakit apa..plg lama pn tdo satu ari cuma 3 jam..pelik tapi benar!!

tibe2 je ase cm nk post sumting pasal kami..cerita cinta ak dan dia..jiwang gler..haha~

..............................................................

orang kata, tanda2 jatuh cinta ialah tido x lena,mandi x basah,makan x kenyang...

tapi..ak ase cm tipu jeee...

pesal ak tido lena je..ag2 tgh winter ni..pergghh~~sedap gler layan tdo..(tp tetap xleh tdo lama2..mataku mata ajaib..uhuk3)~xpe..masa berjaga yg allah kurniakan ni gunakanlah sebaik2nya tuk mendekatkan lg diri padanNya..

mandi x basah?! ni lagi la ak x percaya!! tipo3!! basah je selama ni mandi..siap leh gune sabun mandi ngn syampu ag tau~ kalo mandi x basah tu,ak ase die mmg x mandi la..hahahaa..juz basuh mata ngn air cm p.ramlee dl2 tu..wahaha~

makan x kenyang??!! awat ak n suami ak makan kenyang aje..makan sekali sehari pon boleh bertahan sampai soknye kekenyangan tu..(cm diet plak..tp bagus gk sbb mak da pesan,jgn makan banyak2..badan kene jaga..muahaha~)

haaa..cuba anda sume fikir??! adakah ini tanda2nya kami masih belom jatuh cinta antara satu sama lain?! ahakx~ cm geli je ayat ni..haha~

.......................................................................

susah gk belajar bercinta ni..hoho..

kenapa?!

sebab ak xtau apa itu cinta..

isk~bukan xtau..tp perasaan tu kn subjektif..susah nk describe..

yg ak tau..kami baru je nk blaja bercinta...

kesian kn?da kawen br nk bercinta..

susah btol..xtau cmne nk bercinta..bercinta ngn suami sendiri?adehh~~cm malu pn ada..cm lawak pn ada..cm terseksa jiwa raga pn ada..senang cite macam2 ada...(eceh..cm astro plak)

...................................................................

perasaan sayang mudah d pupuk..boleh sayang siapa2 saja dgn mudah..

tp cinta?!

NO! it's so hard la...

cinta itu hanya untuk allah..

cinta itu hanya untuk rasulullah..

cinta itu kepada ibu bapa..

cinta kepada suami...

suami?!

hahahaa....geli laaaaa....

pliz be polite wahai cik nisaulfadhilah!

okay2..i'll try...

saya mengaku yg saya x pandai bercinta..atau pun sbnrnye da jatuh cinta tapi saya x perasan..

yg saya tau,saya sgt susah nk luahkn perasaan sy..bagi saya,dgn cara bergaduh2 mulut dan tumbuk menumbuk la satu2nya cara tuk meluahkan perasaan saya kt org..hahahaha~kesian cik abg..ampun ya...

ak slalo bc cerpen2 dan cerita2 org..dorg sume bercinta ala2 cinderella dan prince..romantik sgt~ayu..lemah lembut..penuh kesopanan dan ketatasusilaan..

uhukkk~~

ak x reti menjadi seperti itu...

masih belajar tuk memudahkan lagi proses menjatuhkan diri pada cinta..hahaha..

antara langkah2 yg ak fikirkan berkesan untuk belajar berjatuh,di jatuh dan menjatuh cinta..

1. tulis surat cinta...mengatakan perasaan cinta terhadapnya..(tp ak x pernah buat lg..haha..segan kot~)

2. mengucapkan kata2 cinta..slalo org gne ayat2 lembut dan menggoda..tp kalo nk jerit2,berhip hop atau ala-ala rock tuk ucap kata2 syg dan cinta kt suami pn ok je bg insan yg sespesies ngn ak..haha~

3. berdoa pd allah stiap masa..mohon d semaikan perasaan cinta dan kasih syg dalam umahtangga..haa..yg ni,alhamdulillah ak x pernah miss..hanya ni je cara yg ak boleh buat sbb ak mintak kt pencipta ak..so,ak x perlu ada ase malu..ak luahkn perasaan kt DIA..hanya DIA je yg mengetahui segalanya..pe yg ada dalam hati,zahir dan batinku..(ak malu nk mintak kt manusia tp x pernah malu mintak padaNYA..sbb ak yakin dan percaya hanya ALLAH tuhanku dan hanya DIA yang mampu melakukan segala2nya untukku..)

4. rajin2 baca cerpen romantik..tp ak suke cerpen yg ala2 islamik atau cinta islamik..(fitrahku yg sebegitu)

5. kalo tengah sawan,boleh la layan cite2 jiwang...tp pastikan cerita tu xde unsur2 seks mahupun unsur2 yang bertentangan dengan syariat islam..nauzubillah...moga ALLAH pelihara hati dan mataku dari menyaksikan maksiat2 secara sengaja mahupun tidak sengaja..ameen~

6. ajak suami bercinta..katakan padanya.."abg,jomlah kite bercinta"..pasti selepas berkata2 seperti itu,dua2 akan tergelak2..hahaha..cm geli je..cm menggatal pn ada..tp xpe..gatal ngn suami sndr je..kui2.

7. melakukan ibadat bersama2..ini adalah kunci umahtangga yg berjaya d dunia dan d akhirat..pastikan anda snts melakukan kewajiban anda kepada pencipta...dan lebih afdhal kalo d lakukan bersama2 dgn suami..

8. memaksa suami melakukan keje umah bersama2..kalo die xnk,bebel je..haha~mne aci kite wt keje sorg2..lg2 tgh dlm fatrah study ni..so,nk xnk..sila wt keje sama2 ye..dua2 pn student..makanya,dua2 kene take part dlm urusan umahtangga..(sib bek cik abg rajin dan ringan tulang..hehe..alhamdulillah)

langkah2 lain ak xtau la..sbb tu ak kata,cinta ni susah..hahaha...

papepn..ak cuba gk la tuk menjatuhkn diri pada cinta suami!

letakkan cintamu pada ALLAH..sbb cinta ALLAH itu matlamat kita...suami / isteri adalah asbab tuk cinta kepada pencipta..

sama2 muhasabah diri balik..bercintalah secara halal..sbb cinta yg halal itu sgt manis walaupun memerlukan kesungguhan dan pengorbanan..(cm kisah ak n suami ak plak..haha)

yaALLAH,kau titipkanlah perasaan sayang dan cinta dalam hati ak dan suamiku..jadikanlah kami mujahid dan mujahidah islam yang bertaqwa pada jalanMU..semaikanlah sakinah,mawaddah dan rahmah dalam umahtangga kami..ameen yaRABB~

sy syg suami sy!

...........................................................

Fitrah_mujahidatunnisa sedang belajar bercinta..

Wednesday, November 10, 2010

sahabat

Bismillahirrahmanirrahim……

yaALLAH,betapa lemahnya diriku ini..

betapa lemahnya hatiku ini..

betapa lemahnya imanku ini..

ak mohon padamu yaALLAH…

berikan ak kekuatan dalam menempuh ujian dunia ini..

jauhi ak dr segala dosa2 hati..

jauhkan ak dr segala dosa yg zahir dan batin..

hatiku menangis…

senyum dalam tangisan..

yaALLAH…sakitnya perasaan ini..

ak mengharapkan keredhaanMU yaALLAH..

tabahkan ak..

redhakanlah hatiku dgn segala ketetapanMU..

sesungguhnya ak bukan manusia yang sempurna..

ak hanya insan yg lemah…

yang memerlukan taufiq dan hidayahMU..

yang memerlukan petunjukMU…

untuk menuju syurgaMU..

yaALLAH…

ampunkanlah segala dosa2ku…

sahabat…

maafkan ak jika ak melukai hatimu..

maafkan ak kerana tidak dapat bersamamu dalam menempuh hidup ini..

maafkan ak untuk segala2nya..

ak mohon kau halalkan segala ilmu dan tunjuk ajar yang pernah kau berikan kepadaku..

ak doakan moga kau bahagia…

moga kau snts di bawah lembayung rahmat ilahi..

moga kau snts dalam redhaNYA..

hanya doa yang mampu ku titipkan untukmu..

sesungguhnya ak amat menyayangimu..

terlalu merinduimu..

yaALLAH…
 
jadikan kami pejuang2 yang snts berjuang pada jalanMU..

jadikan kami mujahid fi sabilillah.

Hidupkan kami dgn iman..

Matikanlah kami dgn iman..

Kau peliharalah sahabatku yaALLAH..

Sesungguhnya hanya kau sebaik2 pemelihara..

ada yang terbaik untukmu di hadapan sana..

Janji allah itu pasti..

Kuatkan semangat…

Bulatkan tekad…

Bertemu dan berpisah kerana allah..

Bertemu x jemu,berpisah x gelisah..

Moga allah tautkan hati2 kita..

Moga allah permudahkan urusan dalam jalan dakwah ini..

Moga allah snts membimbing kita untuk menjadi yang terbaik..

Sesungguhnya setiap yang allah tetapkan pasti ada hikmahnya..

Boleh jadi apa yg kita suka adalah buruk bagi kita

Boleh jadi juga apa yg kita benci adalah baik bagi kita..

Hanya allah yang maha mengetahui tiap2 sesuatu..

Maka,redhalah dgn ketetapan yang maha Esa..

Andai diri ini tiada lagi…

Ingtlah daku dalam doamu..

Selagi hayat d kandung badan..

Jasa2mu tak pernah ku lupa..

Tak jemu ku berdoa kepada allah..

Moga allah memberkati hidupmu..

Wahai sahabat..

Ku harap kau tahu…

Walaupun kita x dapat bersama..

Tapi kita snts bersama dalam jalan menuju cinta ALLAH..

Cara hidup kita berbeza…

Tapi matlamat kita sama…

Moga allah meredhaimu sahabat…

Amen yaRABB…

“YaAllah,KAU pelihara sahabatku..temukanlah kami d syurgaMU..ameen”


p/s : ak tujukan khas wt sume kengkawan ak dr kecik sampai la besar…ak nk korg tau yg ak sgt sygkn korg..moga kita trus thabat dalam jalanNYA..

usah gerun,usah gentar..

ingat,

walau kita berjauhan,walau kita berbeza,walau kita x bersama,tapi jalan dan matlamat kita sama…mencari redha ILAHI..menegakkan islam d muka bumi ini…

yok! Sama2 kembalikan kegemilangan islam..

…………………………………………………………………………………..
Fitrah_mujahidatunnisa merindui sume kawan2..sob3~