Followers


Tuesday, August 17, 2010

doa..

bismillahirrahmanirrahim..

berdoalah kepadaKu niscaya akan Ku perkenankan bagimu,sesungguhnya orang2 yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina dina~al-mu'min ayat 60~

alhamdulillah..br je pas sahur..alhamdulillah sekali lg kerana di beri peluang utk merasai kelazatan makanan yg d kurniakan ALLAH..bagaimana sahabat2 kita d palestin tu ya?cmne mereka mkn?cmne mereka berbuka puasa?cmne mereka hidup?cmne rakan2 kite d negara2 lain yg mengalami peperangan dan kebuluran?moga ALLAH mengurniakan rezekiNYA kepada mereka dan moga mereka snts kuat dan tabah dalam menempuh ujian ALLAH ini..ameen..ayuh sama2 sumbangkan sesuatu untuk mereka..samada dr segi doa,barang mknn,pakaian,dwet dan segala2nya..insyaALLAH..ape yg kite infakkn dan sedekahkan pada jalan ALLAH,ganjarannya amatlah besar di sisiNYA..dan apabila di tny d akhirat kelak,apakah yg telah kau lakukan utk mereka?kite punye jawapan bg persoalan ini..mudah2an ALLAH permudahkan jalan kite ke syurgaNYA..ameen!

..............................

cmne puasa kite sume?seminggu da berlalu dgn sempurna..tp bagaimana iman dan taqwa kite?da menghampiri kesempurnaan itu ke belom?atau masih d tahap yg sama?atau semakin nipis dan tipis?sama2 muhasabah diri..

bulan puasa bulan yg penuh dgn kemuliaan..bulan penuh barakah..tp apa yg kite da lakukan sepanjang bulan ramadhan ini?sama2 koreksi diri dan memperbaiki mana2 yg masih lemah..belom terlambat untuk kite mengorak langkah untuk maju k hadapan dan mengubah corak hidup kite..

sama2 la mempergunakan masa yg berbaki ini utk mempertingkatkan amalan kite..memantapkan lagi keimanan dan ketaqwaan kpdNYA..mempersiap sediakan diri sebelum menempuh 11 bulan yg penuh pancaroba..ayuh sama2 rebut bulan ibadah ini!

....................................

BERDOA?!

apa itu berdoa?berdoa min kalimah ad3u..bermaksud meminta,merayu,memohon..

ayat d atas dalam surah al-mu'min tu menunjukkan bahawa ALLAH nk sgt kite meminta padaNYA..merayu dan pohonlah apa2 pn padaNYA..nescaya DIA xkan mensia2kan permintaan kita..tp ingatlah,setiap permintaan kite tu perlu la d susuli dgn usaha..xleh la hny mengharap dan berdoa tanpa melakukan apa2..

doa,usaha dan tawakal...

bile kite sakit,br kite ingat ALLAH..bile kita susah,br kite ingat ALLAH,ble kite dalam kesempitan,br kite ingat ALLAH..apa kata pasni kite ubah sikap ini?kite ingat ALLAH x kire susah atau senang..sbb pe ak kata cmtu?sbb ALLAH x pernah lupakan kite dan tinggalkan kite..setiap masa DIA bersama kita..DIA ada di mana2 saja..

sesungguhnya dgn mengingati ALLAH,hati akan menjadi tenang..

subhanallah,walhamdulillah,walailahaillallah wallahuakbar!

x sampai seminit pn tuk melafazkn 4 kalimah ni..kalo bercakap boleh berjam2,npe tuk menyebut kalimah yg x sampai beberapa saat ni x boleh?jom sama2 memperbanyakkan zikir memuji ALLAH..sekurang2nya dapat menambahkan amalan kebaikan kita..lidah dapat menjadi saksi d akhirat kelak...

..........................

berdoa dan terus berdoa..doakan orang lain,maka ALLAH akan mengembalikan doa itu kpd kita..kalo kite doakan kebaikan org lain,maka kebaikan kembali kpd kita..kalo kite doakan kemusnahan org lain,maka kite mendoakan kemusnahan diri sndr dan ia menunjukkan betapa hinanya diri kite..

sbb pe ak kata hina?sbb pe yg kite aibkn kt org adalah diri kite sndr..kite sdg bercakap ttg diri sndr..tp kite x sedar..so..pasni kite sume cuba tuk mengatakan kebaikan je ye..chaiyok3!! jom usaha!

......................

ALLAH xkan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkn die yg mengubahnya sndr..

mulai saat ni,tanamkan keazaman tuk memperbanyakkan doa kpd ALLAH tanda kita yakin dan percaya dgn ALLAH..tanda keimanan kite padaNYA..tanda kite x sombong dgnNYA..tanda kite x kufur dgn nikmat kurniaNYA..

.........................

Doa adalah perisai umat ISLAM..dgn doa,sume boleh berubah..tiada yg mustahil bg ALLAH..dan ALLAH suke mendengar pengaduan dan rayuan hamba2NYA..

........................

Fitrah_mujahidatunnisa nk doa bnyk2!!

kisah mawar..

bismillahirrahmanirrahim..

tgh2 bosan,sj cari artikel2 yg boleh menjadi pengubat jiwa..alhamdulillah..akhirnye terjumpa menda ni..sj nk share ngn korang..mudah2an bermanfaat...

..............................

Suatu ketika, ada seseorang pemuda yang mempunyai sebuah bibit mawar. Ia ingin sekali menanam mawar itu di kebun belakang rumahnya. Pupuk dan sekop kecil telah disiapkan. Bergegas, disiapkannya pula pot kecil tempat mawar itu akan tumbuh berkembang. Dipilihnya pot yang terbaik, dan diletakkan pot itu di sudut yang cukup mendapat sinar matahari. Ia berharap, bibit ini dapat tumbuh dengan sempurna.

Disiraminya bibit mawar itu setiap hari. Dengan tekun, dirawatnya pohon itu. Tak lupa, jika ada rumput yang menganggu, segera disianginya agar terhindar dari kekurangan makanan. Beberapa waktu kemudian, mulailah tumbuh kuncup bunga itu. Kelopaknya tampak mulai merekah, walau warnanya belum terlihat sempurna. Pemuda ini pun senang, kerja kerasnya mulai membuahkan hasil.

Diselidikinya bunga itu dengan hati-hati. Ia tampak heran, sebab tumbuh pula duri-duri kecil yang menutupi tangkai-tangkainya. Ia menyesalkan mengapa duri-duri tajam itu muncul bersamaan dengan merekahnya bunga yang indah ini. Tentu, duri-duri itu akan menganggu keindahan mawar-mawar miliknya.

Sang pemuda tampak bergumam dalam hati, "Mengapa dari bunga seindah ini, tumbuh banyak sekali duri yang tajam? Tentu hal ini akan menyulitkanku untuk merawatnya nanti. Setiap kali kurapihkan, selalu saja tanganku terluka. Selalu saja ada ada bagian dari kulitku yang tergores. Ah pekerjaan ini hanya membuatku sakit. Aku tak akan membiarkan tanganku berdarah karena duri-duri penganggu ini."

Lama kelamaan, pemuda ini tampak enggan untuk memperhatikan mawar miliknya. Ia mulai tak peduli. Mawar itu tak pernah disirami lagi setiap pagi dan petang. Dibiarkannya rumput-rumput yang menganggu pertumbuhan mawar itu. Kelopaknya yang dahulu mulai merekah, kini tampak merona sayu. Daun-daun yang tumbuh di setiap tangkai pun mulai jatuh satu-persatu. Akhirnya, sebelum berkembang dengan sempurna, bunga itu pun meranggas dan layu.



=== ✩ ❤ ✩ ✿ ✩ ❤ ✩ ✿ ✩ ❤ ✩ ===



Sahabat..., kisah tadi memang sudah selesai. Tapi, ada ada satu pesan moral yang bisa kita raih didalamnya. Jiwa manusia, adalah juga seperti kisah tadi. Di dalam setiap jiwa, selalu ada 'mawar' yang tertanam. Allah yang menitipkannya kepada kita untuk dirawat. Allah lah yang meletakkan kemuliaan itu di setiap kalbu kita. Layaknya taman-taman berbunga, sesungguhnya di dalam jiwa kita, juga ada tunas mawar dan duri yang akan merekah.

Namun sayang, banyak dari kita yang hanya melihat "duri" yang tumbuh. Banyak dari kita yang hanya melihat sisi buruk dari kita yang akan berkembang. Kita sering menolak keberadaan kita sendiri. Kita kerap kecewa dengan diri kita dan tak mau menerimanya. Kita berpikir bahwa hanya hal-hal yang melukai yang akan tumbuh dari kita. Kita menolak untuk "menyirami" hal-hal baik yang sebenarnya telah ada. Dan akhirnya, kita kembali kecewa, kita tak pernah memahami potensi yang kita miliki.

Banyak orang yang tak menyangka, mereka juga sebenarnya memiliki mawar yang indah di dalam jiwa. Banyak orang yang tak menyadari, adanya mawar itu. Kita, kerap disibukkan dengan duri-duri kelemahan diri dan onak-onak kepesimisan dalam hati ini. Orang lain lah yang kadang harus menunjukannya.

Sahabat,... jika kita bisa menemukan "mawar-mawar" indah yang tumbuh dalam jiwa itu, kita akan dapat mengabaikan duri-duri yang muncul. Kita, akan terpacu untuk membuatnya akan membuatnya merekah, dan terus merekah hingga berpuluh-puluh tunas baru akan muncul. Pada setiap tunas itu, akan berbuah tunas-tunas kebahagiaan, ketenangan, kedamaian, yang akan memenuhi taman-taman jiwa kita. Kenikmatan yang terindah adalah saat kita berhasil untuk menunjukkan diri kita tentang mawar-mawar itu, dan mengabaikan duri-duri yang muncul.

Semerbak harumnya akan menghiasi hari-hari kita. Aroma keindahan yang ditawarkannya, adalah layaknya ketenangan air telaga yang menenangkan keruwetan hati. Mari, kita temukan "mawar-mawar" ketenangan, kebahagiaan, kedamaian itu dalam jiwa-jiwa kita. Mungkin, ya, mungkin, kita akan juga berjumpa dengan onak dan duri, tapi janganlah itu membuat kita berputus asa. Mungkin, tangan-tangan kita akan tergores dan terluka, tapi janganlah itu membuat kita bersedih nestapa.

Sahabat,... biarkan mawar-mawar indah itu merekah dalam hatimu. Biarkan kelopaknya memancarkan cahaya kemuliaan-Nya. Biarkan tangkai-tangkainya memegang teguh harapan dan impianmu. Biarkan putik-putik yang dikandungnya menjadi bibit dan benih kebahagiaan baru bagimu. Sebarkan tunas-tunas itu kepada setiap orang yang kita temui, dan biarkan mereka juga menemukan keindahan mawar-mawar lain dalam jiwa mereka. Sampaikan salam-salam itu, agar kita dapat menuai bibit-bibit mawar cinta itu kepada setiap orang, dan menumbuh-kembangkannya di dalam taman-taman hati kita.

Semoga apa yang kita peroleh mendapat Keberkahan dan Rahmat dari Allah.. amiin...

...........................

Fitrah_mujahidatunnisa terpaku seketika..

family..

bismillahirrahmanirrahim...

alhamdulillah..akhirnye ak da mula bercuti sblm menjejakkan kaki masuk tahun 4 (final year)..alhamdulillah dan alhamdulillah..result exam pn da kuar..alhamdulilah skali lg...xde yg layak mendapat pujian selain DIA! yaALAH..aku rindukanMU..

hmm..skang ngh countdown ramadhan..ase syg sgt kt bulan ramadhan ni..npe terasa cm sekejap sgt masa berlalu?ari ni da seminggu berpuasa..sekejap sggh~~

ada lg dalam 3minggu berbaki..pasni syawal..wuu~tak sanggup nk masuk syawal..perasaan yg bercampur baur..gementar,berdebar,takut..moga d permudahkan segalanya..ameen..

...............................

bulan pose ni bz ngn mcm2..hrp sgt ramadhan kali ni adalah ramadhan terbaik buatku..perlu pertingkatkan lagi kualiti amalanmu wahai cik nisaulfadhilah..kuatkan hati dan istiqamah itu pntg..

................................

smlm ak g ke suatu tempat tuk menguruskan dokumen2..yg plg bez ble sorg pakcik ni sudi tumpangkan ak tuk nek kereta dgn die skali..g ngn anak perempuan die skali la..ase cm bez sbb da lame x merasai pengalaman tu..terasa acik tu cm abah sbb die dr warganegara yg sama iaitu malaysia..berbangsa melayu..wuu~rindu sgt kt abah..

acik tu bwk kami uruskan segala2 dokumen sampai settle..pstu..die bwk kami pusing2 nek kete..bez woo~die mengimbau kenangan dlu2..sama perangai cm abah ak..mmg smlm ak tahan je perasaan sebak ni..xtau..ase rindu sgt kt malaysia..mungkin sbb da 3 tahun ak x pernah pulang ke malaysia..makanya ble perasaan rindu tu dtg bertandang..sakitnye hanya ALLAH yg tahu..

mudah2an ALLAH memelihara abah,mama n adik beradikku..moga korg dlm keadaan yg tenang dan sihat2 saja..sgt merindui kalian...

.............................

along rindu abah..along rindu mama..along rindu korang semua..rindu sgt2..tp apakan daya..ak x mampu nk lakukan apa2..ak kne kuat! be strong sis!! (air mata meleleh2..aduuhh..sakitnyer perasaan ini)

tp..ak amat bersyukur pd ALLAH..Dia amat luas pengetahuanNYA..rinduku pada keluarga di ganti dgn menda len supaya ak terus kuat dan tabah untuk meneruskan perjuangan di sini..alhamdulillah..tiada sebaik perancang melainkan ALLAH s.w.t..

.................................

Fitrah_mujahidatunnisa mengharapkan kekuatan dariNYA..

Saturday, August 14, 2010

cara pilih..

bismillahirrahmanirrahim...

hmmm..org kata,jodoh pertemuan d tgn tuhan..stiap org msti berbeza cara bertemu dgn jodohnye..so..kite xleh la nk salahkn org tu kalo die pilih pasangan hidup die dgn cara die sndr dan x menepati cara yg kite nk..lg2 kalo cara yg die wt x melanggar syariat islam..jgn d tentang atau d protes! ingt tu! manusia ni punye perasaan gk...

....................................

1- JODOH SEBAGAI TAKDIR
“Jodoh di tangan Tuhan, manusia mesti menerima jodohnya, baik ataupun buruk.” Pendapat ini sangat besar pengaruhnya dan berkembang luas dalam masyarakat, tapi sayang pendapat ini kurang tepat. Jika pendapat tersebut hanya bermaksud: “Jodoh di tangan Tuhan makan ada kebenarannya. Tetapi ayat yang seterusnya terkeluar dari hakikat sebenar.

Kekeliruan yang nyata sebagai bukti lemahnya pendapat itu seringkali kita dengar, “Sudah takdir Tuhan, jodoh saya tak panjang.” Daripada pendapat itu, adakah Tuhan bersalah memutuskan hambanya? Hakikat sebenarnya, siapa yang memutuskannya.

2- MENCARI JODOH
“Jodoh di tangan Tuhan, tetapi manusia harus beriktiar mencari dan memilihnya.” Pendapat ini lebih baik dari pendapat pertama, walaupun masih belum sempurna. Masalahnya terletak pada sudut ikhtiar untuk mencari dan memilih jodoh.

3- BERIKHTIAR DAN BERTAWAKAL
“Jodoh di tangan Tuhan dan manusia wajib berikhtiar mencari dan memilihnya sesuai dengan ketentuan yang ditentukan Tuhan.”
Pendapat ini lebih sempurna. Memang itulah aturan mencari dalam memilih jodoh. Selain daripada pendapat di atas, masih ada cara lain yang digunakan di beberapa tempat seperti :

a. Jodoh dicari dan dipilih oleh orang tua tetapi perkawinan berlangsung atas persetujuan anak.
b. Anak lelaki mencari dan memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan berkahwin bergantung kepada orang tua.
c. Anak lelaki atau perempuan mencari dan memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan perkahwinan bergantung kepada kedua belah pihak orang tua.
d. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri serta menentukan sendiri perkahwinannya.

Mengikut ajaran Islam, persetujuan antara kedua belah pihak merupakan perkara asas, iaitu atas persetujuan dari calon suami dan isteri. Ini disebabkan perkahwinan di dalam Islam bertujuan untuk keselamatan dan kesejahteraan pasangan tersebut. Kedua orang tua harus turut serta memikirkan atau memerhatikan jodoh bagi anaknya. Jadi, masalah memilih jooh dalam Islam boleh dilakukan oleh anak ataupun kedua orang tua. Namun begitu, kedua orang tua tidak boleh sesuka hati mencarikan calon untuk anaknya. Ianya mestilah berlandaskan ajaran Islam.

Walaupun perasaan cinta dan kasih sayang merupakan fitrah dari Allah, tetapi kita perlu sedar bahawa keabadian cinta itu tidak diperolehi sebagai satu anugerah tanpa diiringi dengan usaha yang bersungguh-sungguh. Sikap berhati-hati dalam menentukan pilihan untuk pasangan hidup merupakan ciri khas dari insan budiman. Sekiranya salah membuat pilihan, bererti sepanjang hayat menanggung penyesalan sikap memilih dan ingin dipilih adalah hak bagi setiap manusia.

.............................

Fitrah_mujahidatunnisa gne cara yg ketiga (c)..alhamdulillah..=p

persiapan..

bismillahirrahmanirrahim..

tgh2 mencari info pasal bayt muslim..terjumpa artikel ni...

..................................

Di awal perkahwinan :

Membina kasih sayang

Mencari persefahaman

Memahami hati budi hakiki pasangan

Insafi hakikat tidak semua insan sempurna, termasuk diri kita

Terima hakikat kekurangan pasangan

Hargai keistimewaan yang lebih banyak dari kelemahan

Usaha baiki yang boleh diperbaiki

Belajar sesuaikan diri dengan hakikat yang ada, dialah pasangan kita

Tingkatkan sifat pemaaf

Pertengahan Perkahwinan

Pastikan rukun kebahagiaan rumah tangga ( sakinah, mawaddah, rahmah)

Semarakkan hubungan semua aspek

Sedari pasangan kita adalah manusia, bukan batu bukan kristal

Fahami hakikat pendakwah (suami/isteri) pun manusia

* perasaannya perasaan manusia
* keinginannya keinginan manusia
* permintaannya permintaan manusia
* semua pada dirinya adalah alam manusia
* layani dia sebagai melayan manusia biasa
* jangan berkomunikasi dengannya sebagai manusia super atau malaikat



Period Cabaran.
Peringkat usia 35 – 45 peringkat cabaran rumah tangga
Bilangan anak telah ramai
Julat usia anak sulung dan bongsu mungkin jauh
Anak-anak perlu perhatian yang berbagai mengikut perangai dan julat usia
Tumpuan isteri semakin banyak terarah kepada anak-anak
Perhatian banyak berpindah dari suami kepada anak-anak
Suami mungkin terasa semacam diabaikan
Penjagaan diri isteri secara tabi`e mungkin berkurangan
Daya tarik isteri juga mungkin semakin luntur, terutama isteri yang tidak ambil peduli penjagaan diri kerana merasa selamat sebagai isteri seorang da`ie

Suami pula sudah mendapat kedudukan kanan di tempat kerja
Mungkin dikelilingi setia usaha, kerani atau pembantu tadbir yang licin dahi
Interaksi, komunikasi dengan staf berlaku 9 jam setiap hari
Keadaan di rumah dan di tempat kerja boleh jadi pemangkin kepada kewujudan pihak ketiga dalam kehidupan rumah tangga
Di situ bermulalah keadaan yang menggerunkan
Kalau di atas mungkin suami yang membuat onar, tetapi pengalaman kita menunjukkan isteri pun tak kurang.

Cabaran ini hanya dapat diatasi dengan keinsafan dan usaha bersama

Usaha satu pihak sahaja tidak akan membawa hasil

Isteri, walau apa pun kerjaya dan bertanya tugas mendidik dan melayan anak-anak, suami tidak sepatutnya diabaikan

* hiasi dan peliharalah rupa diri
* bersolek dan berhiaslah untuk suami, jadikan ia amalan diri
* kemaskan rumah, terutama tempat tidur, ceriakan, siapkan ia dengan aroma yang merangsang

Suami, walau apa pun kedudukan di tempat kerja, adab dan tata susila Islam dalam hubungan silang jantina perlu ditaati, jangan jadi hidung belang, mata keranjang

Kalau mahu isteri sentiasa menarik, melayan, sila ringankan beban isteri

* bantu sendiri atau sediakan orang gaji
* sediakan peralatan untuk isteri berhias diri, pakaian, kosmetik dan wangian diri
* suami juga perlu menghias diri, supaya nampak tampan dan ceria diri


Rumah Tangga di Usia Tua


55 dan ke atas boleh dikira usia tua
Peringkat usia rumah tangga paling stabil
Hubungan suami isteri paling intim dalam semua aspek
Tiada gangguan anak-anak lagi, malah kadangkala anak-anak dapat membantu keintiman
Kerja dakwah semacam tiada halangan lagi, selain halangan kekurangan kudrat atau futur

Namun usia ini ada juga cabarannya

* penurunan ketara dan mendadak jumlah pendapatan keluarga,
* perlu membuat penyesuaian perbelanjaan keluarga yang mungkin terpaksa berdikit
* jiwa tua yang selalu mudah jauh hati, mudah tersinggung
* kadangkala merasa semacam diabaikan, seperti tidak diperlukan lagi
* gangguan-gangguan kesihatan yang sifatnya memang sukar diatasi
* selalu berhiba kerana sering mengingati mati, membayangkan perpisahan abadi dengan mereka yang disayangi, terutama yang telah melewati 60 tahun

Di peringkat ini perhatian pasangan dan anak-anak amat diperlukan.

...........................................

Fitrah_mujahidatunnisa cuba mempersiapkan diri..

Thursday, August 12, 2010

dua mata...

Bismillahirrahmanirrahim....

Buat sahabat2 seperjuangan yang dikasihi .... sekali lagi saya ingin mengajak sahabat2 sekelian utk berkongsi dan merenung sejenak apa yang bakal anda semua tatapi di bawah ini ....

Pada hari akhirat kelak,ada seorang manusia yang hanya dengan pertolongan selembar bulu mata..Dia dituduh bersalah , menyia2kan umurnya di dunia dengan berbuat maksiat dan kemungkaran..Tetapi dia berkeras membantah ,"Tidak..Demi Allah yang menciptakan langit dan bumi"..

Tetapi saksi2 mengatakan engkau betul2 telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat ...Orang itu menoleh kiri dan kanan dan ke segenap penjuru . Anehnya dia tidak nampak sesiapun sebagai saksi.

Di situ hanya ada dia sendirian ,, Maka diapun menyanggah ,"Manakah saksi2 yang kau maksudkan? Di sini tiada siapa pun kecuali aku dan suaramu.

"Inilah saksi2 itu," ujar malaikat ..

Tiba tiba mata angkat bicara, " Saya yang melihat benda haram ," Di usul dengan telinga ," Saya yang mendengar ," Hidung pun tidak ketinggalan ," Saya yang mencium ." Bibir mengaku ,"saya yang merayu,mengadu domba.Lidah menambah," Saya yang mengumpat dan membuat fitnah ." Tangan pula meneruskan," saya yang menyentuh wanita yg bukan muhrim.." Kaki menyusul," Saya yang berjalan kearah maksiat itu.

"Nah .. kalau aku biarkan , seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu," ucap malaikat .

Perasaan gerun menyelinap segenap ruang tubuh orang itu..Dia bagaikan berputus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dilemparkan ke dalam jahannam . Padahal , rasa rasanya dia telah terbebas dari tuduhan dosa.

Tatkala dia sedang dilanda kesedihan itu..tiba-tiba terdengar suara yang amat lembut dari selembar bulu matanya ," Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi.

"Silakan." kata malaikat. "Terus terang saja , menjelang ajalnya , pada suatu tengah malam yang hening, aku pernah dibasahinya dengan airmata ketika dia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya."

"Bukankah Nabinya pernah berjanji, dua mata yang tidak disentuh api neraka; mata yang berjaga pada jalan Allah dan juga mata yang menangis kerana takutkan Allah ."
" Maka saya ,selembar bulu matanya , berani tampil sebagai saksi bahawa dia telah bertaubat sehingga membasahi saya dengan air mata penyesalan ."Dengan kesaksian selembar bulu mata itu ,orang itu dibebaskan dari neraka dan dihantar ke syurga . Sebaik menjengah ke pintu syurga , kedengaran suara penghuninya : "Lihatlah ,Hamba Tuhan ini masuk syurga kerana pertolongan selembar bulu matanya.."

~~ Sekadar renungan utk kita bersama ... Moga moga ianya dapat kita ambil sebagai iktibar ... Janganlah menangis kerana manusia ... Sebaiknya air mata hanya layak untuk kita tumpahkan utk Allah ... dan air mata penyesalan itu amat berharga dan bernilai berbanding air mata yang ditumpahkan demi diri orang lain ..~~

menangislah kerana Allah..bangunlah ditengah2 malam..bertaubat,beristighfar dan menangis mengenang dosa2 yg telah dilakukan,mengenang azab api neraka,azab kubur..mohon lah keampunan dariNya..

..................................

Fitrah_mujahidatunnisa sebak~

Tuesday, August 10, 2010

jgn biarkan ia sia2..

bismillahirrahmanirrahim..

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya : berapa banyak orang yang berpuasa tetapi ia tidak mendapat apa-apa dari puasanya kecuali hanya lapar dan dahaga..~riwayat ibnu majah~

meh sni cik nisaulfadhilah nk terangkan kt kwn2 sume pasal hadith ni...

yg pertama,hadith ni nk ckp kt kite..sebagai seorang muslim,kite mesti memahami konsep sebenar berpuasa supaya ibadah puasa kite x jd sia2..kalo x,wt rugi je puasa..keampunan x dpt..zouq ramadhan x dpt..yg dpt cuma lapar dan dahaga je..isk~x bez lgsg..so..mari kite sama2 jd kn ibadah pose kite bermakna dalam idup ni..ramadhan cuma sekali dalam setahun..

yg kedua,maksud berpuasa ialah menahan diri drpd makan dan minum serta mengelakkan diri dari melakukan perkara2 yg membatalkan puasa dr terbit fajar hgg terbenam matahari..

yg ketiga,puasa jugak bermaksud menjaga anggota2 badan drpd melakukan perkara2 yg lagha dan terlarang..cthnye :

i) menundukkan pandangan mata serta mengatasinya daripada tertuju kepada segala yang tercela..~jaga mata sbb dr mata turun ke hati..bahaya2..~

ii) menjaga lidah drpd berkata-kata perkara yang sia-sia,dusta,fitnah,caci maki dan menyinggung perasaan org lain..~astaghfirullahalazim..jg mulut2~

iii) menahan pendengaran dr mendengar segala yg ditegah agama di mana perkara yang haram diucap adalah juga haram didengar seperti mengumpat dan sebagainya..~hentikanlah aktiviti2 tak bermanfaat ni ye kwn2..~

iv) mencegah tangan,kaki dan perut serta semua anggota badan daripada melakukan atau mengambil perkara yg haram~isk..leh menggelapkan hati..sbb setiap yg haram,membentuk satu titik hitam dalam hati kite~

v) seorang muslim hanya akan terbentuk melalui ibadah puasa yang ditunaikan dengan penuh penghayatan di mana bg mereka yang berpuasa sekadar untuk menunaikan kewajipan tanpa memahami apa sebenarnya yang dituntut oleh agama maka mereka tidak dapat merasai kemanisan nikmat puasa tersebut malah puasa itu dirasakan sebagai satu bebanan yang terpaksa ditanggung..~moga kite menerima ramadhan dgn ati yg terbuka~

vi) bulan ramadhan adalah bulan di mana awalnya dijanjikan keampunan (maghfirah),pertengahannya rahmah dan akhirnya dijauhkan dari azab api neraka.oleh itu,setiap daripada kite haruslah berusaha untuk meningkatkan ketaqwaan kpd ALLAH s.w.t dan sentiasa mengingati-Nya dgn melakukan amalan-amalan baik di samping menjauhi segala sifat-sifat yang keji dan mungkar..~jom sama2 kejar janji ALLAH ni~

hmmm..ble da phm maksud hadith ni..ak ase tersentap..pergghhh~bnyk lg kne ubah ni..masih belom terlambat tuk kite ubah mne2 yang x sempurna lg..chaiyok2!! moga ALLAH snts meredhai setiap perubahan kita..mudah2an perubahan itu adalah perubahan ke arah kebaikan..insyaALLAH..

RAMADHAN KAREEM~

...............................

Fitrah_mujahidatunnisa suke ramadhan!

pose..

bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah..dlm beberapa jam lg..insyaALLAH,Ramadhan bakal menjelma..

wuuu~sayunye rs hati ble terkenangkan keluarga yg jauh d mata tp dekat d hati..mudah2an kalian dlm keadaan yg sht2 dan tenang2 aja ya..ble hati berbicara tentang rindu,sakitnye mmg x tertahan..tp apakan dayaku..demi perjuangan,perlu ku kuatkan langkah ini..berjalan dan terus berjalan..yaALLAH,mohon kekuatan dariMU..ameen..

slalo kalo nk pose,msti ase bez sgt..tp..sblm nk masuk bulan ramadhan,mama n abah slalo offer..de teringin nk mkn pape x?nnt da pose,da xleh mkn..tp skang??da 3 thun x berpose ngn family..ni da masuk 4 kali ramadhan,tp tetap x rs berpuasa ngn mereka..blekah masanye akan tiba?thun dpn?insyaALLAH..jika diizinkan ALLAH..

pose kt perantauan ase meriah wpun keluarga xde..ase zouqnye ramadhan tu lebih skit la..sbb bi'ah kt sni kot..lg pun kan ada program ihya' ramadhan..alhamdulillah..setakat ni da 2 kali ak pegang ihya''..cuma kali ni je ak x dpt pegang sbb..........sbb x terpilih tuk pegang la..isk~

tp kn..bg sape2 yg pegang program ihya' ramadhan,ak nk nasihatkan korg..korg pgg betol2 program ni..ikhlas kan ati..pasakkn niat..insyaALLAH,korg akan ase zouqnyer ramadhan selain mengajak org ramai tuk lebih memanfaatkan dan merebut peluang sepanjang bulan pose ni..~ak berkata mengikut pengalaman~org berumur la katakan..hihi..

pose kt msia plak len citenye..bez sgt sbb dpt mkn mcm2..mntk je pape,insyaALLAH dpt..tp kul 4lbey da kne turun dapur..men masak2 sorg2 sbb mama da amanahkan kt ak,tugas masak memasak..makanya,tiap kali sahur dan buka,secara otomatiknye,ak akan turun ke umah bawah,utk memasak..beznye dpt masak tuk family kn..pasni,masak tuk 'family baru' plak..haha..isk~merepek je~

papepn..kite sume kne ingt la..bulan pose ni bulan tuk mendidik jiwa dan nafsu kite..sume setan2 da di ikat..tggl nafsu je..kalo still wt jahat lg..dats means..haaa...kantoi nafsu tu masih x terdidik..so,sama2 la muhasabah diri..persiapkan diri tuk menghadapi ramadhan..betulkan niat kite..berpuasa tuk mencari redha ALLAH dan menjalankan rukun islam yang wajib setiap umat islam laksanakan..

bulan puasa bulan ibadah,bulan ketaqwaan dan bulan keampunan...jom sama2 islah diri..moga berjaya menjadi mukmin sejati..insyaALLAH..

pesanan drpd insan terspesel skali kpd ak : bulan pose ni,plg kurang cuba tuk khatamkan quran,bc terjemahannya dan tadabbur ayat2nya skurang2nya skali dalam sebulan ni..

baik! sy menurut perintah..moga ALLAH redha dgn kite sume..

mari kite pasang niat..letakkan hadaf kite..

rajin2 pi terawih,rajin2 bc quran,rajin2 wt qiam,rajin2 berzikir dan mcm2 lg..~rajin2 antar mknn ke sni umah sy..hihi..~

ok la..mau sambung bc buku..khamis ni exam laz...chow dl~~daaa~

..........................

Fitrah_mujahidatunnisa x sabar nk pose!

Monday, August 9, 2010

gadisku...

bismillahirrahmanirrahim..

Gadisku…
Sesungguhnya kejadianmu terlalu unik, tercipta daripada tulang rusuk Adam yang bengkok menghiasi taman-taman indah lantas menjadi perhatian sang kumbang. Kau umpama sekuntum bunga, harum aromamu bisa menarik perhatian sang kumbang untuk mendekatimu. Namun…tidak semua bunga senang untuk didekati oleh sang kumbang lantaran duri yang memagari diri, umpama mawar merah, dari kejauhan sudah terhidu akan keharumannya serta panahan warnanya yang terserlah indah mengundang kekaguman kepada sang kumbang..tapi awas..duri yang melingkari dirinya bisa membuatkan sang kumbang berfikir beberapa kali sebelum mendekatinya.

Gadisku…
Aku suka sekirannya kau seperti mawar aspirasi setiap mujahadah. Bentengilah kubu dirimu dengan perasaan malu yang bertunjangkan rasa keimanan dan keindahan taqwa kepada Allah. Hiasilah wajahmu dengan titisan wudhuk. Ingatlah bahawa cirri-ciri seorang wanita solehah ialah dia tidak melihat kepada lelaki dan lelaki tidak melihat kepadanya. Sesuatu yang tertutup itu lebih berharga jika dibandingkan dengan sesuatu yang terdedah…umpama sebutir permata yang didedahkan untuk perhatian umum dengan permata yang diletakkan dalam satu bekas yang tertutup…sudah pasti keinginan diri kuat untuk melihat permata yang tersembunyi rapi tentulah melebihi daripada yang terdedah. Wanita solehah yang taat dan patuh kepada Al-Khaliq dalam melayari liku-liku kehidupannya adalah harapan setiap insan yang bernama Adam. Namun, segalanya memerlukan pengorbanan dan mujahadah yang tinggi kerana bertentangan dengan nafsu serakah yang bersarang di dalam dirimu lebih-lebih lagi ‘title’ gadis yang engkau miliki, sudah pastinya darah mudamu mencabar rasa keimanan yang ada. Namun ingatlah gadisku, sesiapa yang inginkan kebaikan maka Allah pasti akan memudahkan baginya jalan-jalan kearah itu. Yang paling penting gadisku engkau mestilah mempunyai azam, usaha dan istiqamah.

Gadisku…
Akuilah dirimu menjadi fitnah kepada kebanyakan lelaki. Seandainya pakaian malumu kau tanggal dari tubuhmu maka sudah tidak ada lagi perisai yang dapat membentengimu. Sesungguhnya Nabi S.A.W ada mengatakan tentang bahaya dirimu “Tidak ada suatu fitnah yang lebih besar yang lebih bermaharajalela selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain fitnah yang berpunca daripada wanita”. Oleh itu gadisku, setiap langkah dan tindakanmu hendaklah berpaksikan kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Jangan biarkan orang lain mengeksploitasi dirimu untuk kepentingan tertentu. Sesungguhnya Allah telah mengangkat martabatmu sebaris dengan kaum Adam, kau harapan ummah dalam melahirkan para mujahid dan mujahidah yang bisa menggoncangkan dunia dengan sentuhan lembut tanganmu.

Gadisku…
Dalam hidupmu engkau pastinya ingin disayangi dan menyayangi, itulah fitrah semulajadi setiap insan, namun ramai antara kaummu yang tewas kerana cinta. Bercinta itu tidak salah, tetapi memuja cinta itu yang salah. Ini kerana disebabkan cinta manusia sanggup menjual agama dan kerana cinta juga maruah tergadai. Gejala murtad serta keruntuhan moral muda-mudi sebahagian besarnya kerana cinta. Benarlah sabda Rasullullah S.A.W yang membawa maksud Sesungguhnya cinta itu buta”. Cinta itu mampu membutakan mata dan hatimu dalam membezakan perkara yang hak dan batil jika engkau meletakkan cinta itu atas dasar nafsu dan bukan kerana Allah S.W.T. Sebelum engkau mendekati cinta, cintailah dirimu terlebih dahulu, mengkaji hakikat kejadianmu yang begitu simbolik, yang berasal daripada setitis air yang tidak beharga lalu mengalami proses pembentukan yang direncanakan oleh Allah S.W.T. Semoga itu mampu melahirkan rasa keagungan dan kehebatan terhadap Allah dan timbul rasa cinta dan kasih kepada Penciptamu.

Gadisku…
Menyintai Allah dan Rasul melebihi cinta terhadap makhluk adalah cinta hakiki dan abadi kerana hati yang pecah dan retak apabila diberikan kepada makhluk pastinya akan bertambah retak dan terburai. Tetapi, apabila hatimu diserah kepada Allah sudah pasti akan bertaut kembali. Dalam usia mudamu, sibukkanlah diri dengan ilmu yang mampu menajamkan akal dan mampu membina sahsiah muslimahmu. Sesungguhnya ilmu itu cahaya dan tidak mampu bertapak dalam hati orang yang melakukan maksiat.

Akhir kalam, terimalah kata-kata seorang ahli sufi iaitu Rabiatul Adawiyah sebagai renungan bersama. “Cintakan manusia itu tidak mewujudkan kabahagian yang hakiki untuk seorang insan dan ia tidak kekal abadi kerana manusia itu sering membuatkan seseorang kecewa, gagal, merasa terseksa. Oleh itu, tiada suatu cinta pun yang dapat membuahkan kebahagian dan kenikmatan yang kekal abadi kecuali cinta kepada pencipta manusia itu sendiri…”

.........................

Fitrah_mujahidatunnisa gadis yg comel! =p

exam...

bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah..ari ni bermula satu peperangan..sok ada perang lg..wawawa..moga dipermudahkan segalanya..ameen..

ari ni ckup mencabar jiwa batinku serta kepala otakku..wuu~

dan2 la plak nk kne serang penyakit..menangis2 di watnye..mmg ase da putus asa..tp,alhamdulillah..ak masih hidup dan berjaya menjalani kehidupan..kalo x..msti da tumbang,g alam kayangan(tido memanjang kasi x ase sakit)..

bile d timpa musibah..kite jgn cpt melatah..ingt ALLAH bnyk2..istighfar bnyk2..mmg kadang2 tu..ase x tahan n nangis2..tp,tiap saat..kne ingt ALLAH..istighfar,berzikir,berselawat n doa bnyk2..insyaALLAH..kite akan ase bersyukur ble musibah dtg melanda..tanda kasihNYA pada kite..die nk hapuskan dosa2 kite..lg2 musim exm ni..mmg akan bnyk la ujian yg dtg menimpa2..

td pn..ase sakit sampai ke kepala..sampaikan ak pn xtau pe yg ak study..sakit bukan main lg..time kasih kt mereka2 yg bnyk membantu ak..yg tlg antar ubat ke umah..yg tlg maklumkn kt insan tersayang d msia..mekasih bnyk2..alhamdulillah..ak berjaya gk g exam td..

skang cik nisaulfadhilah mau study..sok ada exam lg..doakan ya!

..............................

Fitrah_mujahidatunnisa mempersiapkan perisai perang..

Sunday, August 8, 2010

beza...

bismillahirrahmanirrahim..

hmmm..tgh2 study,ak tergatal tgn nk tgk fb..n tgh syok2 bc komen org..tbe2 ak de bc 1 komen ni..haihhh~really2 dun like la..diskriminasi antara Universiti..

yes,we're coming from different uni..
but,we bring d same aim,d same target..it is ISLAM!

so..pliz la..xyah la nk beza2kan antara kite..kalo korg nmpk kwn korg dr uni len bahagia..gembira..kite share skali dgn die kegembiraan tu..jgn sbb kite dtg dr uni yg berbeza,kegembiraan kite x sama cm gembiranya kite tgk kawan kite dr uni yg sama ngn kite yg tgh gembira..~isk..cmne ayat ak ni..~tp yg pntg ak nk sampaikan kt sni..jgn tunjukkn ketidakpuasan hati kite terhadap sesuatu yang ALLAH da takdirkan terhadap hamba2nya itu wpun kite x menyukainya tp sila lah berlapang dada tuk menerimanya..

cakap siang pandang-pandang,ckp malam dengar-dengar..

yaALLAH..KAU berikan kekuatan kepada kami..mudah2an dgn apa yg telah KAU takdirkan adalah yg terbaik buat kami..ameen..

wpun kite x suka atau setuju ngn pilihan seseorang dan kite nakkan die bersama pilihan kite..ingatlah..kalo da itu yg ALLAH tetapkan,jgn cuba melawan takdir..jodoh pertemuan di tangan ALLAH..rezeki maut d tangan ALLAH..

bersyukur dan teruskan bersyukur..alhamdulillah..moga setiap yg ALLAH kurniakan menjadi punca tuk kite sentiasa bersyukur dan tersenyum menerimanya..wpun apa yg d kurniakan itu adalah pahit..

sama2 muhasabah diri...

walau kite dtg dr uni yg berbeza..tp ingt..kite sama2 manusia..sama2 student..sama2 hamba ALLAH..

tp ada satu yg x sama...

KETAQWAAN!!

yosh! kite ubah diri tuk menjadi hambaNYA yg bersyukur dan sedia berkongsi kegembiraan dgn sahabat2 yg lain..

............................

Fitrah_mujahidatunnisa terkilan sedikit..huhu.

Saturday, August 7, 2010

ingat 5 perkara..

bismillahirrahmanirrahim..

subuh2 ni,sgt bez kalo kite gunekan tuk beribadah kepadaNYA..mudah2an kite sume d berikan hidayah dan petunjukNYA serta diberikan kekuatan dalam mengabdikan diri padaNYA..ameen...

ingat 5 sebelum 5..

sihat sebelum sakit..
hidup sebelum mati..
lapang sebelum sempit..
muda sebelum tua..
kaya sebelum miskin..

tp kite seringkali lupa dan alpa tentang 5 perkara ini..

wuuu~dush3..tertampar pd diri sndr..

tu la..masa ada bnyk masa,xnk study betol2..sok da exam..tbe2 sakit la plak..kan da susah..isk~astaghfirullah..kafarah dosa2ku yg lalu..

ALLAH hanya mahu mengujiku dan menghapuskan dosa2ku..sila bersangka baik dgn ALLAH wahai cik nisaulfadhilah!

astaghfirullah rabbal baraya..astaghfirullah minal khataya..rabbi zidni ilman nafi'an..wa wazidni amalan maqbulan..bla3..(sakit tekak plak nk nyanyi bnyk2..ehem4...)

ingt ye kwn2..kalo anda di timpa sebarang musibah atau penyakit..beristighfarlah bnyk2 padaNYA..mohon pengampunanNYA..berdoa dan pasakkan keyakinan padaNYA..hanya DIA yang layak untuk menyembuhkan dan mengurangkan beban kita..xde yang berlaku ke atas kite melainkan mengikut keupayaan diri sendiri...

dan ingatlah.."DI DALAM SETIAP KESUSAHAN PASTI ADA KESENANGAN"
"APA JUA YG BERLAKU PASTI ADA HIKMAHNYA"

yosh!! ayuh kite tajdid niat balik..hidup kerana ALLAH dan ISLAM!

ighfir zunubana yaALLAH..ALLAH yusahhil alaina fi kulli umur..ameen yaRABB~

.................................

Fitrah_mujahidatunnisa tak sihat..itu adalah kafarah dosanya..

neraka..

bismillahirrahmanirrahim..

juz wanna to share with u about diz story..

Pada zaman Rasulullah s.a.w, jika para sahabat yang mulia bermimpi, biasanya mereka akan mengadukan dan menceritakannya kepada bagida Rasul. Satu malam, seorang sahabat nabi yang masih remaja bernama Abdullah bin Umar ra, pergi ke Masjid Nabawi. Dia membaca al-Quran sampai kelelahan. Setelah cukup lama membaca al-Quran,dia hendak tidur.

Seperti biasa, sebelum tidur dia menyucikan diri dengan cara berwudhu', baru kemudian merebahkan badan dan berdoa, "Bismika Allahumma ahya wa bismika amutu; ya Allah, dengan nama-Mu aku hidup dan dengan nama-Mu aku mati."

Demikianlah, bagida Rasul menuntunnya cara tidur yang baik. Sehingga, dalam tidur pun, malaikat masih mencatatnya sebagai orang yang tidak lalai. Dengan menyucikan diri, ruh orang yang tidur akan mendapatkan hikmah dan siraman doa para malaikat.

Sambil perlahan-lahan memejamkan mata, Abdullah bin Umar terus bertasbih menyebut nama Allah hingga akhirnya terlelap. Di dalam tidurnya yang nyenyak, dia bermimpi.

Dalam mimpinya, dia berjumpa dengan dua malaikat. Tanpa berkata apa-apa, dua malaikat itu memegang kedua tangannya dan membawanya ke neraka. Dalam mimpinya, neraka itu bagau sumur yang menyalakan api berkobar-kobar. Panasnya yang amat luar biasa. Di dalam neraka itu, dia melihat orang-orang yang telah dikenalinya. Mereka dipanggang dan menanggung siksa yang tiada tara pedihnya.

Menyaksikan neraka yang mengerikan dan menakutkan itu, Abdullah bin Umar seketika berdoa, "A'udzubillahi minannaar! Aku berlindung kepada Allah dari api neraka."

Malaikat itu berkata, "Kau belum terjaga dari api neraka!"

Pagi harinya, Abdullah bin Umar menangis mengingat mimpi yang dialaminya. Lalu, dia pergi ke rumah Hafsah binti Umar, isteri Rasulullah saw. Dia menceritakan perihal mimpinya itu dengan hati yang cemas.

Setelah itu, Hafsah menemui bagida Nabi dan menceritakan mimpi saudara kandungnya itu pada beliau.

Seketika itu, beliau bersabda, "Sebaik-baik lelaki adalah Abdulllah bin Umar jika dia mahu mengerjakan solat malam!"

Mendengar sabda Nabi itu, Hafsah bergembira.

Dia langsung menemui adiknya, Abdullah bin Umar dan berkata, "Nabi mengatakan bahawa kau adalah sebaik-baik lelaki jika kau mahu solat malam. Dalam mimpimu itu, malaikat yang terakhir kau temui mengatakan bahawa kau belum terjaga dari api neraka. Itu kerana kau tidak melakikan solat tahajud. Jika kau ingin terselamatkan dari api neraka, dirikanlah solat tahajud setip malam. Jangan kau sia-siakan waktu sepertiga malam; waktu di mana Allah swt memanggil-manggil hambanya; waktu ketika Allah mendengar doa hamba-Nya."

Sejak itu, Abdullah bin Umar tidak pernah meninggalkan solat tahajud sehingga akhir hayatnya. Bahkan, kerap kali dia menghabiskan waktu malamnya untuk solat dan menangis di hadapan Allah swt. Setiap kali mengingati mimpinya itu, dia menangis. Dia berdoa kepada Allah agar diselamatkan dari api neraka.

Apalagi jika dia juga ingat sabda baginda Nabi saw, "Sesungguhnya, penghuni neraka yang paling ringan siksanya pada hari kiamat adalah seseorang yang diletakkan pada kedua tapak kakinya bara api yang membuat otaknya mendidih. Dia merasa tidak ada orang lain yang lebih berat siksanya daripada dia. Padahal, sesungguhnya siksa yang ia terima adalah yang paling ringan di dalam neraka."

Dia berusaha sekuat tenaga untuk beribadah kepada Allah, mencari redho Allah, agar termasuk hamba-hamba-Nya yang terhindar dari siksa api neraka dan memperoleh kemenangan syurga.

Akhirnya, dia dapat merasakan betapa nikmatnya solat tahajud. Betapa agung keutamaan solat tahajud. Tidak ada yang lebih indah dari saat-saat dia sujud dan menangis kepada Allah di malam hari.

..........................

Fitrah_mujahidatunnisa bersemangat tuk solat malam!

sweetnye...

bismillahirrahmanirrahim...

ngh dok layan2 fb..tetibe jumpa artikel ni...

BERTUAH SUNGGUH DAPAT SUAMI MCM NIE...

Lebih kurang tiga minggu yang lepas saya membawa
isteri ke 'Mah...kota Medical Centre', dia mengadu
kepada saya kepalanya pening, rasa mual dan badanya
lenguh-lenguh. Saya tanya dia"mengandung kot?" Dia
kata tak ada. Oleh kerana 2-3 hari macam tu saja,saya
bawak dia jumpa doktor dan ternyata.... isteri saya
mengandung dua bulan. Emmm saya dah agak dah.Maka
bermulalah cerita baru dan haluan sejarah masa
depan akan pastinya berubah lagi.

Dia akan merasa loya dengan bau yang sebelum ini
senang baginya, termasuklah bau badan saya. Morning
sickness yang teruk sekali bagi isteri
saya.Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang masa.
Makan tak boleh, minum tak nak, apa pun tak nak.
Adakalanya isteri saya semalaman tak dapat tidur,
kadang-kadang tu asyik nak tidur saja. Selesai saja
solat Isyak dah masuk bilik. Pada awalnya saya tidur
kat luarlah sebab dia tak boleh bau badan saya.
Saya fahamlah orang mengandung memang macam tu,
sekarang ni dah boleh tidur dengan saya dan saya
sudah tahu macamana nak elakan insomnia yang
dialaminya, iaitu dengan membaca Al-Quran
sehingga isteri saya terlelap.Memang kebiasaan
sebelum mengandung pun saya akan membaca
Al-Quran diatas katil di sisi isteri sebelum tidur
sehinggalah dia terlelap.

Sekarang saya terus membaca Al Quran disisinya
sebagai ubat tidur bagi isteri dan anak dalam
kandungan. Adakalanya sampai 2-3 jam.Bukan itu
sahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap dengan
janin dalam perutnya. Perkara yang mula-mula saya
ceritakan padanya ialah tentang tauhid. Saya bermula
dengan
kitab pertama yang saya pelajari dahulu iaitu kitab
'Kasyaful Mahjub'. Mungkin ada pembaca yang berkata
saya terlalu ghairah, kebarangkalian untuk janin
survive masih tipis. Tapi mana ada ayah yang tak
berharapan. Segarang-garang harimau pun tak makan
anak, apatah lagi saya. Apa yang akan berlaku pada
kemudian hari adalah diluar bidang kuasa
saya. Siapa saya untuk mempersoalkanya.

Saya bercerita kepadanya tentang Allah,
zat, sifat, asma, afal. Dan cerita itu kembali
bercerita kepada diri saya. Adayang menghantar
email dan bertanya bagaimana mahu mensihati anak agar
tidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanya
untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya
yang mempunyai hubungan rapat dengan kita.Tak
kiralah anak, isteri atau suami. Bagaimana?

1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah
waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua
pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya(sub
conscius mind) adalah paling optimum ketika
ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar).

2.Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan
kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke
ubun - ubun orang yang ingin anda nasihati.

3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah
ke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah al
fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam
hati dan jangan putuskan zikir anda.

4. Angkat ibu jari anda,kalau boleh janganlah
di putuskan zikir didalam hati dan bercakaplah
dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai
mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda
beritahunya. Kebiasaannya saya akan menasihati
isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat,banyakkan
berselawat, banyak bersabar.

Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa
sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir
anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat
anda

5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang
menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya
bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan
anda berjaya dengan kaedah ini.

Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An
Nu'man), seseorang pernah bertanya kepada bapa
Imam Abu Hanifah. "Tuan, bagaimanakah tuan mendidik
Hanafi
sehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa Imam
Abu Hanifah "Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum dia
dilahirkan". Kalau didengar pernyataan ini tentu
aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang
belum dilahirkan sudah di didik. Namun apa yang ingin
disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah)
ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga
sudah di didik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak
dari kandungan lagi. Saya beri anda satu logik
akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih
segiempat. Begitu juga dengan anak dan isteri
kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita
sendiri.

Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedang
membesar dalam perut isteri saya. Saya sentiasa
berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allah
sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Saya
nasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan oleh
Luqman Al Hakim kepada anaknya. Saya bacakan kisah
para rasul, para nabi,wali songo, tujuh wali melayu
kepadanya. Cuma isteri saya menasihati agar suara
saya tidak terlalu kuat, bimbang didengar oleh jiran, apa
pula kata mereka nanti.

Dalam kepekatan malam, isteri saya sudah pun yenyak
dibuai mimpi. Saya baru selesai membaca surah yasin
disisi isteri hingga dia terlelap. Saya kehalaman
rumah, mahu merenung langit malam, satu-satunya hobi
saya semenjak kecil semenjak di rumah anak-anak
yatim piatu, saya bawa hingga kini. Langit agak terang
dan
bersih. Saya bersandar dibangku marmar. Kalau isteri
saya sihat pastinya dia menemani saya disini, kami
akan bercerita tentang segala-galanya, tentang masa
depan, tentang anak, tentang cinta, tentang tuhan.

Saya terus merenung langit malam, saya anak yatim
piatu yang ditinggalkan ditengah padangrumput,sehingga
sekarang tidak diketahui siapa ibu ayah saya. Kini
saya akan menjadi ayah. Bermula dari saya akan wujud
salasilah keturunan yang baru.Saya bertekad dalam
hati, Insyallah jika anak ini lahir, dia tidak akan
saya biarkan membesar seperti saya. Dia tidak akan saya
biarkan menagih kasih dirumah kebajikan.Dia tidak
akan melalui zaman pahit seperti saya. Dia tidak perlu
dibohongi yang teddy bear adalah'mama'nya seperti
saya. Air mata ini mengalir lagi. Mudah benar ia
tumpah.Oh! janganlah tumpah lagi.Sudah terlalu
banyak tertumpah.Kalau mahu tumpah biarlah ketika sujud
menyembah ilahi.Pesan guruku air mata lelaki
jangan ditumpahkan sia-sia.

Saya tidak mahu terus melayan perasaan,segera saya
kuncikan pintu dan ke kamar tidur.Isteri saya
telah pun nyenyak dibuai mimpi.Inilah 'bintang timur'
dalam hidup saya.Ia sentiasa bersinar cemerlang dalam
hidup saya,memberi harapan,keyakinan,kesetiaan dan
cintanya kepada saya.Insyallah tidak lama lagi,akan
muncu 'bintang timur kecil' dalam hidup saya

...........................

menda ni ak dpt dr fb..xtau sape yg tulis citer ni..sj nk share ngn korg sume..moga dapat menjadi panduan kite sume dalam melayari bahtera umah tangga...eceh..ayat cm da nk kawen je..hahaha...(sj je ckp cmni..xde niat pape pn...) =p

..........................

Fitrah_mujahidatunnisa tersengih2...

plan..

bismillahirrahmanirrahim..

isk~nk final da ni..tp,ngh study2..ada je menda len yg ak nk wt..xleh dok diam sggh..cik nisaulfadhilah! pliz be focus to ur study!!

ermm..pg2 lg ak da bukak radio ikim..(pg sni,ptg msia..)..dan2 plak la,ikim ngh slot hayya bil arabiyah..mmg masyuk la..ak yg jerit2..sbb nk betolkn mne2 yg salah n ble die tny,ak jerit2 jawab..padahal,acik ikim tu bukan dgr pn..isk~haha..sy mmg cmtu..semangat aje wpun x d layan..wahaha..

pstu..die de kasi link..www.ArabMudah.com..ak pn bukak la link tu..n yg pastinya..ak ase terkagum n ag semangat nk cpt2 abis blaja n blik msia..nk wt buku bahasa arab gk! pstu..nk wt kls tuisyen arab n so on..x kire2..ak nk gk!

beznye kalo dpt ajar org ilmu yg ak ada..skurang2nye leh jd saham ak kt akhirat kelak..

haiya bil arabiyah..jom la sama2 kite kaji bahasa arab..masyuk gler~~

bahasa arab senang je..cm bahasa melayu n bahasa inggeris..serius! so..korg sume jgn tensen2..jgn takut2 nk blaja bahasa arab..chaiyok2..nnt msti korg jumpa bnyk keterujaan ble da blaja..gua leh kasi jaminan beb~~isk,cm gangster plak~ T__T

......................................

Fitrah_mujahidatunnisa nk jd penyebar bahasa arab ke seluruh dunia..

Friday, August 6, 2010

Chris Daughtry - No Surprise - Lyrics



mekasih nazirah...i hope is no surprise dat u can't with me in the day..

i'm missing u n najwa in diz time..really2...

hope we'll meet and date after both of u come back to jordan again..

........................

Fitrah_mujahidatunnisa teringat bezfrennye...

rindu mereka..

bismillahirrahmanirrahim..

orang mukmin yang sempurna imannya adalah yang paling baik budi pekertinya dan lemah lembut dengan keluarganya-hadith riwayat Tirmidzi~

kata2 yang cukup menampar diriku..yaALLAH..aku rindu mereka..ble lg dpt jumpa mereka?wuu~mohon d tabahkan hati..ameen..

tempoh 3thun tak pernah balik malaysia langsung adakalanya amat menyeksa batinku..tp,ak kne kuat! yosh3...juz 1 year more..pasni da leh balik msia wpun jap..insyaALLAH,akan ku hargai sisa2 baki masa yg ada utk mereka..

x lame lg puasa..pstu raya..pstu...........hmmm..moga d permudahkan sgla urusan..mcm2 ujian dtg bertimpa...tp org kata,base la..idup..sblm ALLAH nk kurniakan kegembiraan atau nikmatNYA..dia akan uji dgn berbagai2 perkara sampai kita rasa putus asa n so on..tp,ingt! jgn menyerah kalah..truskn bangun..hapuskan air matamu..redha dan teruskanlah usahamu..

mama,abah..ampunkan along andai selama ni pernah mengguris hati kalian..along rindu kt korang sume..rindu sangat..tp..demi perjuangan,sy msti kne tabah! yosh3....

..........................

Fitrah_mujahidatunnisa rindukan keluarga..

Wednesday, August 4, 2010

bersabar la..

bismillahirrahmanirrahim..

sambil2 wt talkhis kitab syiah ni,ak terajin plak nk menulis..

hmmm..pernah x kawan2 korang ada yg bersikap dingin ngn korang?

kalo ada,kite sume kne la bersabar dgn sikapnya itu..mungkin dia wt cmtu kt kite sbb die x ske ngn kite..x ske ngn perangai kite..x ske ngn diri kite..mungkin gk sbb kite x sefikrah ngn die..mungkin gk sbb kite x cm die..dan bnyk lg kemungkinan2nye..

tapi................

ak nk pesan la kt korang..andai menda ni berlaku kt diri korang,bersabar la..ALLAH nk menguji kite sebenarnya..die nk menguji ukhwah kite dgnnye..kalo kite da tegur die,cuba nk bersembang ngn die,cuba nk elokkan balik keadaan,tp die still wt dunno ngn kite..biarkan je..teruskanlah bertegur sapa dgn die..insyaALLAH,1 ari nnt,ALLAH akan bukakkan ati die dan d beri kelembutan dalam jiwanya..bnyk2kan doa dan sabar..ni la kunci kebahagiaan..kalo x caye..try la...

tapi.....................

kalo la korang yg x ske org tu..cpt2 la buang perasaan tu..kalo ada suuz zhon dlm ati,cpt2 la kikis perasaan tu..istighfar bnyk2..ingt,wpun kite x tunjukkn kemarahan dan kebencian kite secara zahir tapi hati kite berkata2 yg x elok,ianya menyumbang kepada bertambahnya dosa hati dan memberatkan amalan kejahatan..makanya,jalan terbaik..kikis dan cuba buang perasaan yg x bek dr ati dan diri kita..ingt ALLAH bnyk2..

sekali kite benci orang,jgn menyesal kalo 1 ari nnt,org plak benci kt kite..sekali kite x tegur org,jgn menyesal kalo 1 ari nnt,org plak x tegur kite..sekali kite kutuk2 org,jgn menyesal kalo 1 ari nnt,org plak kutuk kite..sekali kite marah2 org sbb die wt kesilapan,jgn menyesal kalo 1 ari nnt,anda akan lakukan kesilapan yg sama gk...

ingt la...

setiap kata-kata dan perbuatan kita akan di uji ALLAH..
kalo kite aibkan org ttg kesilapannya..pasti ALLAH akan menguji kite dgn perkara tersebut juga...
makanya...kalo nk nasihat org,gnekan wasilah dan cara yg betol..
bukan dgn mengherdik2..ati manusia ni len2..x sume manusia leh terima teguran org dgn cara yg keras..tp x bermaksud kne gne cara yg lembut..tp..gne la cara yg berhikmah..

contohi rasulullah dalam apa2 bidang sekalipun..terutama skali dakwah dan ukhwah..

menda yg da lepas,jgn d ungkit2..mulut yg ada,jgn d gunekan utk menyebar fitnah dan menjaja cerita org len..kesalahan dan kealpaan org len,jgn d jadikan titik punca utk membencinya..~suburkan hati dgn keimanan bukannya dgn menambahkan dosa~

............................

Fitrah_mujahidatunnisa sedang berusaha memupuk kesabaran..

Tuesday, August 3, 2010

imtihan nihei

bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah,slps d serang penyakit sawan malas beberapa ari ni,akhirnye ari ni,penyakit tu berjaya d ubati..mekasih doc malkawi kerana bg keje tuk men'talkhis'kan kitab lillah summa littarikh ni..amat menguji aqidah sggh..syiah oo syiah..akan ku kaji ttg agamamu..insyaALLAH..

hmmm..ari ni da start 1 kelas stiap ari memandangkan dua kelas lg da tamat pmbelajaran dan doktor pn da bg amanat tuk kami blaja dan ulangkaji seawal yg mgkin..isk~jgn wt men2 amanah tu wahai cik nisaulfadhilah..

....................

td bukak mauqi' www.yu.edu.jo..den cri2 jadual imtihan..tp x jumpa2..sib bek tny org,akhirnye..da tau...upe2nye yarmouk da mengalami kemajuan dlm sistem save data student2nye..bangga ak menjadi pelajar yarmouk..idup yarmouk! idup islam!

jadual imtihan nihaei ak berbunyi sedemikian...

nasar hadith (1) - 9hb/8/2010 jam 4 ptg..
aqidah wal firaq - 10hb/8/2010 jam 8:30 pg..
naqad hadith - 12hb/8/2010 jam 4 ptg..

.............................

wuuu~exm final start 9hb n tamat 12hb..ak x sangka yg ak menjadi perasmi exm final dan menjadi penutup exm final..wuuu~moga d permudahkan.ameen..

.............................

betolkan niat..blaja kerana ALLAH..blaja kerana ISLAM..yosh3!! tahun 3 bakal tiba ke penghujungnya...moga dapat lakukan yg terbaik!!

blaja itu adalah amanah dari mama,abah dan jais!!

............................

Fitrah_mujahidatunnisa menjadi penjunjung agama..

Sunday, August 1, 2010

قنديل أم هاشم

bismillahirahmanirrahim..

قنديل أم هاشم
يحيى حقي - مصر



ومرت سبع سنوات، وعادت الباخرة.

من هذا الشاب الأنيق السمهري القامة، المرفوع الرأس، المتألق الوجه، الذي يهبط سلم الباخرة قفزا؟ هو والله إسماعيل بعينه. أستغفر الله. هو الدكتور إسماعيل، المتخصص في طب العيون، والذي شهدت له جامعات إنجلترا بالتفوق النادر، والبراعة الفذة. كان أستاذه يمزح معه ويقول له:

"أراهن أن روح طبيب كاهن من الفراعنة قد تقمصت فيك يا مستر إسماعيل. إن بلادك في حاجة إليك، فهي بلد العميان."

رأى فيه دراية كأنها ملهمة، وصفاء هو سليل نضج أجيال طويلة، ورشاقة أصابع هي وريثة الأيدي التي نحتت من الحجر الصلد دمى تكاد تحيى.

أقبل يا إسماعيل فإننا مشتاقون. لم نرك منذ سبع سنوات مرت كأنها دهور. كانت رسائلك المتوالية، ثم المتراخية، لا تنفع في إرواء غلتنا. أقبل إلينا قدوم العافية والغيث، وخذ مكانك في الأسرة فستراها كآلة وقفت، بل صدئت لأن محركها قد انتزع منها. آه كم بذلت هذه الأسرة لك! فهل تدري؟

لم ينم إسماعيل ليلة الوصول إلا غرارا. قفز إلى ظهر الباخرة مع الفجر يريد ألا يفوته أول ما يبدو من شاطئ الإسكندرية. لا يرى شيئا على الأفق، ولكن خياشيمه تتشمم في النسيم رائحة لم يألفها من قبل. أول من لقيه من وطنه مخلوقٌ الكونُ كلُه وطنه: طائر ابيض منفرد يحوم حول السفينة، طليق، متعال، نظيف، وحيد. لماذا تتعمد البواخر كل هذا التلكوء عند الوصول؟ وما كان أسرعها عند الفراق! إنها تتهادى بدلال العودة، فما لها وللركاب وما يشعرون.

كتم إسماعيل عن أهله موعد الباخرة حتى لا يكلف أباه مشقة السفر للإسكندرية. في عزمه أن يبرق لهم بموعد وصول قطاره للقاهرة. هذا هو الفنار المتمنطق، وهذا هو الشاطئ الأصفر يكاد يكون في مستوى الماء. أنت يا مصر راحة ممدودة إلى البحر لا تفخر إلا بانبساطها. ليس أمامك حواجز من شعاب خائنة، ولا على شاطئك جبال تصد. أنت دار كل ما فيها يوحي بالأمان.

ها هو أول قارب يظهر، فيه شيخ قد وخط الشيب لحيته، مقوس الظهر، أقعى كالقرد في مقدم قاربه يصطاد. جلبابه الأزرق، أو الذي كان أزرق، ممزق مرقع. وقعت نظرة إسماعيل على سيدة مصرية وقفت بجواره، فرآها مطلة على الصياد، مغرورقة عيونها بالدموع، وسمعها تتمتم:

"مصر. مصر."

كيف ينتبه لها الصياد وهو لم ينتبه للباخرة كلها. مثلها كثيرات داخلات خارجات تكاد تصدم قاربه، ولكن هيهات لها أن تصدم عالمه المقفل، عالم يجري على وتيرة واحدة متكررة يوما بعد يوم. هم إسماعيل بان ينادي هذا الشيخ ويلقي عليه السلام، أو يلوح له بمنديل. كيف تسقط المقاييس، وينهزم المنطق في مثل تلك اللحظات التي تتأجج فيها العواطف وتصفو القلوب!

ورن جرس إيذانا بموت الباخرة، فأصبحت جثتها فريسة لجيش من النمل البشري يهاجمها: جنود وضباط، وإخواننا المحتلون ولو أنهم أخلاط مطربشون، وحمالون وصيارفة وزورا. ثم اندلق الزحام والتدافع، وتعالت النداءات، وكثر العناق والتقبيل، وإسماعيل وسط التيار، غير مغمور، يلتقط بنهم كل ما يصل إليه، وعلى شفتيه ابتسامة حلوة مطمئنة، له أذن فارزة واعية، ونظرة حية يقظة تريد أن ترى كل شيء، وتفهم كل شيء. إذا دققت النظر إليه وجدت تكورات وجهه قد زالت وشد شدقاه في أخدودين. كانت شفتاه مرتخيتين، قلما تنطبقان. أما الآن فقد ضمهما عزم ووثوق. يجتاز الجمرك. وفي العربة يستمع لوقع عجلاتها بين الأسفلت والبلاط، فيذكره تنافر النغم وتناوبه بيوم السفر.

-----


مقطع من رواية قنديل أم هاشم ليحي حقي.
الناشر: دار المعارف، مصر. طبعة خاصة (1989).

............................

Fitrah_mujahidatunnisa de exam novel kendil ummu hashim sok..moga d permudahkan..ameen~