Followers


Wednesday, November 17, 2010

kata ak..



bismillahirrahmnirrahim..

ari ni ari study besar2an..memandangkan exam yang berderet2 21,24 dan 25hb nov ni..huhu..cuak~~

tbe2 je nk coretkan sesuatu..

.....................................................

wehdatul islamiyah...

kesatuan umat islam..

kesatuan dalam sesuatu mujtama' muslim..

kesatuan dalam sesebuah organisasi...

dan lain-lain lagi..............

..........................................................

hmm..sekadar nak meluahkan pendapat tapi takde kaitan ngan mana2 pihak pun...

ini hanyalah kata ak....

.........................................................

bila kita berada di dalam sebuah organisasi..gunakanlah organisasi tersebut dengan sebaik2nya..sayangilah ia sebagaimana anda menyayangi diri anda sendiri..

kerana apa?

kerana di situlah punca ukhwah..

di situlah juga punca tarbiyah..

di situlah tempat kita mengasah bakat kepimpinan..

di situlah medan dakwah kita..

di situlah juga kita mengenal masyarakat yang berbilang fikrah dan pendapat...

..................................................................

andai kita ingin mengubah organisasi kit dengan sesuatu fikrah, gunakanlah peluang yang kita ada dengan sebaik2nya..kerana di dalamnya kita mampu untuk melakukan bermacam2 perkara..

sebagai contoh, kita ingin menjadi pendakwah..tapi, kita masih belum bersedia atau masih ada kelompongan pada ciri2 seorang pendakwah..so, gunakanlah segala peluang yang ada untuk kita mengasah bakat kita..andai katalah kita memegang jawatan di dalam sesebuah organisasi, kita boleh salurkan fikrah dakwah kita tu pada ahli bawahan kita..asalkan fikrah tu tak bercanggah dengan agama...boleh juga kita salurkan semasa merancang sesuatu program..kita cuba untuk serapkan nilai2 islam dalam program tersebut..

andaikata kita ingin sesuatu program itu bercorak ilmiah..maka, serapkanlah nilai2 ilmu di dalamnya..moga denga itu, manusia akan terbuka mata dengan kepentingan ilmu...dan macam2 lagi...

papepun, ak kata..kita sangat2 la berpeluang untuk mencorakkan sesuatu organisasi itu..kerana kita ada hak padanya..sekaligus merapatkan ukhwah sesama kita..

andai ingin membentuk organisasi yang berbentuk keislaman, fikirkanlah sesuatu dan laksanakannya mengikut batas2 islam..tak kisah la buruk camne pun nama organisasi tu..tak kisah la ada nama islam ke tak organisasi tu..sebab kita adalah penyumbang dan pembentuk organisasi tersebut..pilihan di tangan sendiri..

.........................................................

dalam membentuk wehdah islamiyah...

apa yang perlu kita lakukan?

sebagai contoh..hari raya (memandangkan semalam baru je menyambut hari raya aidiladha, makanya zouq raya tu masih terasa ye..hehe)..

hari raya merupakan hari kita bergembira..

hari di mana umat islam menunjukkan rasa syukur dan taat kpd tuhan pemerintah sekalian alam..

hari yang menyatukan umat islam..x kira apa jua bidang, rupa, umur, jantina dan lain2 lagi...

pada hari ni la kita boleh lihat kesatuan umat islam tu sendiri..

kita boleh merapatkan ukhwah sesama kita..

seperti apa?

seperti berziarah rumah ke rumah..

masyarakat malaysia kan suka raya lama2..so, gunakanlah raya yang lama tu tuk kita saling bermaaf2an sesama keluarga, sahabat taulan, jiran2 dan semua umat islam...

kita boleh ziarah menziarahi untuk mengeratkan silaturrahim..

sebenarnya, bila kita kenal dengan orang..kenal dengan masyarakat, kita akan lebih mudah masuk dengan mereka..kita lagi mudah untuk dakwah mereka..

kerana apa?

kerana kita da kenal berbagai macam ragam manusia...

tidaklah kita asyik dengan org yang sefikrah dengan kita sehinggakan tak mahu bercampur dengan masyarakat luar..

sebab apa?

sebab bagi ak, ciri2 yang perlu ada pada seorang pendakwah ialah dia leh masuk dengan masyarakat..sentiasa dekat di hati masyarakat walaupun dia tak mengenali masyarakat tersebut..tapi di sebabkan qudwah hasanah yang ditunjukkan, masyarakat sekelilingnya pun akan terkesan..itulah yang paling penting..

sebab...

kita boleh berdakwah dengan macam2 cara..samada dari segi penulisan, kata2, penampilan, tingkah laku dan lain2 lagi...

kadang2 kita x perasan...

tapi.........................

hakikatnya.....kita telah memberi kesan yang positif kepada orang di sekeliling kita...

ha..lg 1..kalo kita duduk di dalam suatu organisasi, rajin2kanlah diri menyertai program2 yang telah dianjurkan..sebab apa?

sebab....di dalamnya, kita akan dapat dan jumpa macam2 perkara yang menarik yang boleh membantu kita di masa hadapan..

sebagai contoh...

kat jordan ni kami ada persatuan mahasiswa malaysia (permai) jordan..

dalam persatuan ni, macam2 ada..

samada dari segi golongan masyarakat..

mahupun latar belakang keluarga..

fikrah yang berbeza...

dan macam2 lagi la...

bila kita bercampur dengan orang2 yang ada di dalam organisasi ini...sebenarnya, ia menjadi satu titik permulaan untuk kita berhadapan dengan masyarakat di malaysia...

so..takde la terkejut sangat bila jumpa dengan rakyat malaysia yang bermacam2 fiil nnt...hehe..

..................................................................

so..conclusion yang ak nk wt...

ak akan terima sume yang ak ase masuk dek akal..tp ak akan tolak menda yang ak ase bertentangan dengan fikrah ak..

kerana ak adalah ak...

ak yang menentukan corak idup ak..

dan jangan pisahkan ak dengan permaiku..hehe...

.........................................................

sayang permai sangat2...berbaki lg 1 sem lebih je..

kenangan bersama permai sangat utuh di hati ini..

moga permai sentiasa maju..

ak nk jadikan permai salah satu wasilah untuk ak majukan diri ak dalam segenap aspek...

sebab permai juga membawa islam...

yaaa...ak lah perubah n mampu mengubah..

apa yang ak nk...itu yang ak akan dapat...

.......................................................................

islam itu indah..ia ada di mana2 sahaja...x kira dalam apa jua bentuk sekalipun..islam itu tetap akan berkembang...

...................................................................

fitrah_mujahidatunnisa sangat2 menyayangi persatuannya! =p

0 comments: