Followers


Wednesday, November 23, 2011

resepi pengat pisang winter versi jordan..

bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah, berjaya memasak dengan tenang ari ni..baby abrar sgt baik..kasi can kt ummi die tuk memasak..

pagi ni dpt la masak nasi goreng belacan, wedges, ikan kering ngan pengat pisang..

so, saja la nk share resepi pengat pisang winter versi jordan ni...

bahan2:

1) air 3 cawan
2) serbuk santan 1 paket
3) pisang 6 biji (ikut suka nak bape banyak..)
4) sagu satu genggam (kena bajet2 coz xde kt jordan..)
5) gula merah 3 sudu ( ni pun kene bajet sebab xde kat jordan..)
6) gula 4 sudu (agak2 la ikut manis yang di sukai)
7) daun pandan

cara :

1) larutkan santan dalam air panas
2) panaskan periuk, masukkan santan tadi ke dalamnya
3) masukkan gula merah dan gula ke dalam periuk. larutkan
4) masukkan daun pandan
5) masukkan pisang..ak potong kecik2 ala 1/2 inci camtu la..
6) masukkan sagu
7) tunggu sampai sagu jadi jernih dan siap tuk dimakan...

mudah je kan? sedap makan panas2 di musim sejuk ni..al-maklum la, jordan tengah mengalami musim sejuk skarang ni..sebab tu namanya pengat pisang winter versi jordan...

p/s : winter tu bez...=p

1 comments:

rahel said...

Salam Mujah...apa khabar? terima kasih sudi singgah n follow dapur RAHEL,harap tak jemu singgah selalu ek..dah follow gak.