Followers


Sunday, December 19, 2010

kisah nabi hud dan winter jordan?


bismillahirrahmanirrahim...

alhamdulillah..setelah sekian lama menyepi akibat second exam yang berderet2...akhirnya dapat gk ak mencoretkan ilmuku d sini...ari ni ak nk share ngan korg 1 cite...cite yang ada kaitan dgn cite hidup kita..tapi,adakah kita sedar atau x?kne tny diri sndr la...........

.................................................................

winter............

perasan x sesuatu ttg winter kt jordan ni?

pelik kan?

tapi benar..........

biasanya penghujung bulan 9 da mula sejuk...tp kali ni panas...

masa berganti masa..bulan berganti bulan...

panas terus menimpa bumi anbiya' ni...

tup2...bulan 12 d kejutkan dgn winter mengejut..hujan tiba2..salji turun dgn tidak d sangka..

masyaALLAH...subhanallah..alhamdulillah...akhirnye ALLAH menurunkan rahmatNYA pada kita....

time tu rasa seronok sgt..akhirnye winter menjelma...tapi..........hanya sekejap je..skang da mula panas balik..matahari da mula memancarkan keterikannya...huhu...

pelik...tapi benar...................

...............................................................................

adakah ini tanda ALLAH nak gtau sesuatu pada kita?

adakah ini tanda bala ALLAH pada kita atas dosa2 dan maksiat yang kita lakukan d dunia ini?

allahummaghfirlana yaALLAH....ighfir zunubana yaALLAH....allahumma ameen~~

.............................................................................

kadang2 kita x perasan pe yang berlaku tu merupakan ujian dari ALLAH tuk kita...

jadikanlah diri kita sebagai orang yang mahu berfikir dan sentiasa memikirkan segala yang berlaku d bumi ini..

...........................................................................

kejadian hujan,angin kuat,panas yang berlaku d bumi jordan ini membuatkan ak berfikir....

tentang kisah nabi hud dan kaumnya...kaum ad...

............................................................................

kisah nabi hud dan kaum ad...

nabi hud menyeru kaumnya agar menyembah ALLAH,tapi mereka degil...xnk beriman pada ALLAH...

maka,setelah sekian lama berdakwah,akhirnye nabi hud meminta kepada ALLAH agar menimpakan azab yang keras kepada kaumnya...

cuba teka azab apa yang mereka terima?

azab.............PANAS YANG SANGAT PANAS DAN MENYEBABKAN KEMARAU....SEJUK YANG SANGAT SEJUK DAN MENYEBABKAN KEMATIAN...

yaa...inilah azab yang mereka terima...

sebab tu lah ak kata...cuaca sekarang ni cm ada kaitan dengan peristiwa nabi hud dan kaumnya ni...

tapi..pernah x kita nk berfikir??

tepuk dada tanya diri..tanya iman anda..tanya dan teruskan bertanya..buka mata anda!!

sesungguhnya al-quran itu qalam ALLAH yang benar...cite nabi hud dan kaumnya ni ada terkandung di dalam kitab ALLAH itu....

di katakan....ketika waktu panas yang terik tu...kemarau yang lama menyebabkan mereka kekurangan air..tumbuh2an mati dan macam2 lagi la yang berlaku..so,kaum ad ni pn jumpa nabi hud..mereka ckp ngn nabi hud..kalo tuhanmu benar...maka,pintalah padaNYA supaya d turunkan hujan..sekiranya hujan turun,maka kami akan mempercayai keagungan tuhanmu itu...

maka,nabi hud pun meminta ALLAH penuhi permintaan mereka tu..tp mereka xtau pn bahwa panas dan sejuk yang ALLAH timpakan itu adalah azab untuk mereka....

dengan takdir ALLAH..maha suci ALLAH...ALLAH datangkan kepada mereka awan hitam...maka mereka pun bersorak keriangan kerana hujan akan turun..kemarau akan tamat..tapi,mereka tetap juga tidak beriman..malah makin seronok dgn aktiviti penyembahan berhala mereka itu...allah timpakan kesejukan dan angin kuat selama 8hari 7malam...

walaupun mereka lari ke mana2 angin kuat tu mengejar mereka...mereka lari k dalam gua pn,angin kuat tu ada...sehinggakan ramai yang mati ibarat sampah sarap yang bertaburan...ada yang putus kepala bila mendongak kepala k atas dek angin yang kuat...maka bercerailah kepala dari tubuh2 mereka..

begitulah azab ALLAH terhadap hamba2nya yang ingkar...

.........................................................

jadi,kita yang masih hidup ni...ambillah iktibar dari kisah ni..

selalu la bertanya pada diri....

adakah hari ni kita da laksanakan kewajipan kita pada yang maha ESA?

adakah hari ni kita da berzikir memuji2 kebesaranNYA?

adakah hari ni kita da berselawat ke atas rasul junjungan kita?

da berapa banyak maksiat yang telah kita lakukan?

sudahkan kita memohon keampunan dariNYA?

ayuh sama2 koreksi diri..perbaiki segala kekurangan..moga ALLAH redha akan kita...

...................................................................

fitrah_mujahidatunnisa memohon keampunan dariNYA...ighfir zunubana yaALLAH~

0 comments: