Followers


Saturday, January 22, 2011

sayangkan pasangan?



bismillahirrahmanirrahim...

alhamdulillah...hari ni ak berjaya melawan nafsu 'malas update blog' dengan jayanya...hoyeh!

apa kabar korg sume?apa kabar iman korg sume?harap2nye berseri2 la sumenye ye...=p

ok la...ari ni cik nisaulfadhilah nk kasi tips skit bagi org2 yg da berumahtangga...oopppsss~~budak2 bawah umur xleh baca! keh3...xde la..gurau je...~hehe..

.......................................

ok..cuba anda bayangkan anda berada dalam satu situasi yang mana pasangan yang anda kasihi dan cintai berada dalam keadaan yang menyedihkan seperti ditimpa kesakitan, atau kesusahan...atau apa2 je la...yang boleh d kategorikan dalam sedih dan tangkap leleh...

ok...da bayangkan?

bagus..

bayangkan sampai terasa sampai k jiwa tau..ekeke..

pastu...korg ase cm sedih..cm xnak dapat pasangan yang cmtu...atau ase cm nk berpisah?isk~nauzubillah...

mesti ada yang pk cmni kan?kalo x sume pasangan pk cmni,mungkin ada segelintir yang cmni...kite xleh nk judge tuk sume coz manusia ni lain2..ati manusia lain2..perangai manusia lain2..ada yang susah senang sanggup bersama2...ada gk yang senang je nk bersama2..da susah,lari lesap...mudah2an kite tergolong dalam mereka yang baik2 dan soleh2 aja ya...dan juga tergolong dalam mereka yang redha dengan setiap musibah yang ALLAH timpakan...insyaALLAH...

......................................

ok..berdasarkan situasi d atas...aku nak kasi tips skit la kt korang...means kat sapa2 yang ada masalah cmtu dalam family die mahupun sedara mara, rakan2 dan lain2 lagi yang seangkatan dengannya..

pernah dengar x kisah nabi ayyub a.s?

tau x apa ujian yang ALLAH timpakan pada baginda?

ALLAH uji nabi ayyub dengan penyakit..penyakit kulit @ sopak...

ALLAH timpakan baginda dengan penyakit ini begitu lama sehinggakan isteri dan anak2nya meninggalkannya...

penyakit kulit nabi ayyub ni sangat teruk sehinggakan ulat2 kuar dari daging2 di badannya...betapa berat ujian ini bukan?namun yang takjubnya,bila ulat2 tu terjatuh dari badannya,dia akan meletakkan semula ulat2 tu di badannya...betapa sabarnya nabi ayyub dalam menghadapi ujian ini...

..........................................

setelah sekian lama, baru lah ALLAH perintahkan nabi ayyub agar menghentakkan kakinya ke tanah maka keluarlah air dari tempat tersebut..air itulah yang digunakan untuk merawat penyakit kulitnya dan berakhirlah ujian ALLAH ini..

seperti firman ALLAH dalam surah sod ayat 42, mafhumnya :

allah berfirman, " hentakkanlah kakimu; inilah air yang sejuk untuk mandi dan untuk minum".


setelah sembuh dari penyakitnya,ALLAH kumpulkan kembali isteri dan anak2nya..malah,ALLAH tambahkan lagi anak2 nabi ayyub ni dua kali ganda nilainya dari asal..

seperti yang termaktub dalam surah sod ayat 43, mafhumnya :

dan kami anugerahi dia(dengan mengumpulkan kembali) keluarganya dan kami lipatgandakan jumlah mereka, sebagai rahmat dari kami dan pelajaran bagi orang-orang yang berpikiran sihat


.......................................

ok..melalui kisah nabi ayyub ni,dapat kita simpulkan...kita nak ke jadi cam isteri dan anak2 nabi ayyub ni?sanggup tinggalkan nabi ayyub tuk hadapi ujian yang besar ni tuk di hadapi seorang diri tanpa yang tersayang di sisi?

dan cuba bayangkan..kalo la anda yang berada di tempat nabi ayyub?apa perasaan anda kalo orang yang tersayang tinggalkan anda di saat anda memerlukan mereka?haaa...cmtu la perasaan pasangan anda kalo anda tinggalkannya di saat dia memerlukan anda..

ni salah satu kisah yang boleh kita ambil iktibar...

sedangkan nabi ayyub d timpa ujian yang berat tu pun, baginda masih boleh sabar dan redha...x pernah merungut dengan ujian ni..apatah lagi kalo kita di timpa ujian yang kecik2...

papepun..setiap ujian yang datang tu adalah untuk menguji sejauh mana keimanan dan ketaqwaan kita pada pencipta kita..

jangan sedih kalo pasangan anda ditimpa ujian yang berbagai2...tapi tersenyum la dan katakan pada diri anda...inilah peluang bagi aku untuk dapatkan pahala percuma dari penciptaku...

pahala sabar..

pahala redha...

pahala menjalankan tugas dan amanah sebagai suami isteri...

dan lain2 lagi...............

so...pilihan di tangan anda...

kalo kite redha dan sabar,pasti kemanisan yang kita akan dapat...

sperti nabi ayyub a.s, setelah berakhirnye penderitaan tersebut..ALLAH kurniakan rezeki yang melimpah ruah bahkan d lipatgandakan keluarganya...

subhanallah..masyaALLAH..

............................................

Fitrah_mujahidatunnisa nak jadi isteri solehah..

0 comments: